Rida på roslagsleden???

Hej! jag och min kompis tänkte rida roslagsleden från Dommarudden till norrtälje som en tredagarsutflykt. Min fråga är: Får man rida där?? Om inte, finns det ridstigar brevid?, om man får, är det möjligt? eller är det bergit och jobbig teräng för hästarna att gå i ??? Någon som har gått den sträckan och kan berätta lite om terrängen? Skulle vara super!!

/ Jossan

Runt Domarudden

Jag har gått åt alla möjliga håll runt Domarudden, men inte hela vägen till Norrtälje.

Jag gick Roslagsleden från Wira Bruk till Domarudden för ett år sedan. Jag kan inte påminna mig att det finns några terränghinder längs den sträckan.

Roslagsleden från Domarudden till Skavlöten gick jag så sent som i helgen. Den första delen går längs motionsspår där man inte får rida, men det finns stigar i skogen öster om motionsspåret. Strax norr om Karby passerar leden ett elstängsel som kan vara lätt att missa. Jag har själv sprungit in i det. Vid Angarnsjöängen finns färister i form av små stegar över stängslen. De kan bli svåra att passera till häst, men det finns ju vägar runt sjöängsreservatet.

Blå leden från Domarudden till Löttinge i Täby har en trång passage genom viltstängslet vid Stava. Om du kan hitta en lösning på det problemet så borde det gå att rida hela vägen. Den leden är inte upprustad på länge och därför tycker jag att den är mer spännande än Roslagsleden.

Lycka till!

/Johan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips