Reval viking eller Trapper BarraQ??

Hej
Har hyrt kajak en del tidigare, är nu i läge att köpa men vet inte om jag skall satsa på Tahe Revel Viking eller en Trapper BarraQ?? Någon som har testat båda och kan ge tips?

Jag är 191, ca 85 kg om det e till ngn hjälp. Har testat Viking, helt ok men nästan lite trång att hoppa ner i. Jag vet att BarraQ e ngt dyrare men är det värt det så tvekar jag inte =) Jag kommer att använda kajaken till någon övernattningstur men främst att ta en tur på ngr timmar åt gången.

Tack på förhand!

/Fredrik

Jag har Trapperkajaken och är grymt nöjd. Själv är jag 1.92 och väger 85kg men har inga problem att få plats i Barran. Tjejen köpte lillasyster som är Albacore och även den är ett väldigt rolig kajak. Jag tycker dock att jag sitter bättre i Barran och har lite mer plats till långbenen (läs: kan kröka dem lite i kajaken vilket är skönt på längre turer). Sen har båda nyckelhålsöppningar vilket gör att man kan paddla med benen uppdragna (om det inte är jättevågor då dvs.)

Kort sagt kan vi säga att vi är väldigt nöjd med båda kajakerna som känns välgjorda, snygga (vi har två helvita) och vi båda känner oss trygg, trots bristande erfarenhet. Vi kör mest fikaturer eller lite längre turer och tältar. Det går att packa bra och mycket om man skulle vilja det. Detta var våra första kajaker men eftersom Norrland har ett mindre utbud så bestämde vi oss ganska omgående efter provpaddling/titt.
Tahen:n har jag ej testat men det var en kajak som jag var sugen på innan det blev denna. Formerna är snygg och det är säkert bra grejer det också. Som alla andra säger så är nog en provpaddling enda vägen att gå för att kunna välja, men både jag och min tjej är väldigt nöjda med våra trapperkajaker.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tänk på att du kan beställa Barraqudan med Lettmann's mittmonterade pedeler. Då kan man få lite mer ergonomisk sittställning och kunna trycka ifrån med benen. Gäller även Trapper Royal.

Wind Viking 585

Hej,

Viking heter numera Wind 585. Ny större sittbrunn, färgdesign och minibox m.m.

Ha det gott!

Mats

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips