Trapper vs Point65 eller någon annan

Hej.

Fick häromdagen en kajak i 40-årspresent av min kära hustru. Eller rättare sagt jag får välja en själv men hon betalar den – med vår gemensamma hushållsekonomi :)

Nu håller jag på och botaniserar lite inför köpet och skulle vara tacksam för lite råd och tips.

Jag väger ca 73 kg och är 180 cm lång. Vill kunna packa för någon helg- eller veckotur längs kusten ibland, och då ska den ju kunna uppföra sig i lite hårdare sjö. Men jag kommer kanske ändå mest paddla med tom kajak i insjöarna hemma, och då får den ju inte vara för trist.
Har hyrt under några år och paddlat på diverse ställen på västkusten, men är väl ändå att betrakta som nybörjare.

Jag har kollat lite på Trapper Albacore eller Barra-Q, samt Point65 XP eller X-Ray. Har dock inte provat någon av dem än. Dessutom blir man ju lite nyfiken på de där Estländska Taha-kajakerna och kanske framförallt Reval. Det är ju helt andra priser, men är kvaliten därefter? (Vet att det är ett omdiskuterat ämne här inne) Eller finns det några andra intressanta alternativ. Det finns ju så otroligt många tillverkare...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tips2; Prova och ta den du SITTER bäst i. (Resten brukar vara tillräckligt lika... Om man nu inte skall motionera mycket eller pyssla med andra avancerade former av glädje...)

Hej Gunnar!

Grattis till 40 års presenten!

Din fråga är dock lite grann som "Skall jag köpa Mjölkchoklad, Schweizernöt eller Toblerone?".

Alla kajaker du nämner fungerar bra på helg- och veckoturer. Alla kajakerna kan, med rätt paddlare, "uppföra sig" i hård sjö.

Trapper BQ och Point XP har genom skrovform och lite längre vattenlinje en något högre toppfart än havskajaker av standardmodell. Denna toppfart har du dock bara nytta av om du har ambitionen att paddla fort. Vid "normalt" långfärdstempo är inte havskajaker med högre toppfart mer lättdrivna än andra kajaker.

Trapper BQ är stabilare än Point XP. BQ är också mycket kursstabil vilket gör att den alltid säljs med roder.

Point XP kan, av nybörjare, upplevas som lite rank. Det som upplevs som rankhet i början kan dock komma att upplevas som följsamhet senare. Point XP är mer lättsvängd än Trapper BQ och man kan välja mellan skädda eller roder (eller både och).

Min erfarenhet är att de flesta blir nöjda med sin första kajak. Detta har ofta mer att göra med hur enkelt det är att få naturupplevelser och motion, än med att kajaken skulle vara bättre än andra kajaker. Först när man hållt på med paddling ett tag och provat andra kajaker kommer man på vilka egenskaper hos kajaken man skulle vilja ha mer av.
[Ändrat av gorans 2006-03-18 kl 15:13]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips