Reval en nordkapp kopia?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Direktimportera

Direktimportera=köra med den på taket på bilen, i motsats till att beställa den över nätet?

Re: Direktimportera

KLAGER; sa:
Direktimportera=köra med den på taket på bilen, i motsats till att beställa den över nätet?
I det fall som jag känner till så var det några personer över med en kanotkärra och köpte flera kajaker på en gång.....

hälsningar

Anders

Lik Point65 K1XP

Revalen skall vara en liknande/samma kajak som den nya Point 65 K1XP kajaken.
Om den sedan är lik Nordkapp vet jag inget om.

Re: Lik Point65 K1XP

knatte; sa:
Revalen skall vara en liknande/samma kajak som den nya Point 65 K1XP kajaken.
Om den sedan är lik Nordkapp vet jag inget om.
Dom ser inte så lika ut på bilderna......
Point 65XP finns inte i produktion ännu enligt deras hemsida. ( Reval finns till försäljning redan nu. ) Point 65XP ser ut som en kajak med rak köllinje där man prioriterat kursstabiliteten, men bilden på Reval visar en kajak med stort språng där man prioriterat manöverförmågan istället....

Jag tror det är ganska stor skillnad på Reval och Point 65XP. Men det är bara egna slutsatser.....

hälsningar

Anders

kopiera

Att kopiera en konkurents kajak är tyvär det absolut vanligaste sättet att ta fram en "ny kajak" på. Det är väldig få kajaker som konstrueras från grunden. I princip så är alla kajaker där det inte finns mer upplysningar än sådana mått som är lätta att mäta "skumma".

Sedan finns det förstås sådana som är återförsäljare och bara säljer vidare här har man förstås svårt att veta hur kajaken är gjord. Är kajaken konstruerad sätter förstås konstruktören ut en massa värden för att få glänsa med sina kunskaper.

Att man sätter ut volymen beror förstås på att det är enkelt att mäta det är bara att fylla på med vatten och sedan mäta hur mycket det är. Ett riktigt värde som för deplacementet är förstås mycket svårare eftersom man måste räkna ut det.

Ett lite mer sofistikerat sätt att kopiera är att gjuta av en kajak och sedan förlänga den eller ändra om den i ändskeppen för att försöka få en egen profil.

Kopierandet gör förstås att alla kajaker blir mer och mer lika varandra.

För kunden spelar det förstås ingen roll hur kajaken är framtagen. Men genom att gynna plagiatörerna så sågar man på den gren man sitter på

Hasse

Svaret var rån Estland

Det var de som tillverkar kajakerna i Estland, som gjorde denna jämnförelsen. Att kajaken Point 65 K1XP skall vara motsvarande ("simular to") Reval. De bygger ju kajakerna, så man hoppas de har koll på detta.
Mvh Christer

Point 65 = Mari (?)

Självklart är Point 65 och Reval helt olika kajaker. Däremot är det väl samma tillverkare? I Estland tror jag Point 65 heter Mari.

Är Revals skrov en kopia av gamla Nordkapp eller av Nordkapp Jubilee?

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips