Reva i skalplagg - Hur enklast laga

Jag har en Tierra Diamond i vilken jag igår fick en reva i. revan är ca 2 cm lång. Revan är mitt på tyget och således ej i någon söm. Hur lagar jag enklast denna reva? Jag avstår helst från att lämna in den till Tierra då det kostar, men främst av den orsaken att jag blir utan jackan, i förmodligen 2 veckor. Jag antar att det finns någon typ utav material jag kan limma fast över revan och således ej behöver sy vilket skulle synas ganska så mycket.
 
Spinnackertejp, finns i segelsportbutiken. Att applicera på en såpass liten reva som 2 cm är knepigt men går. En certifierad G-tx sömmerska fixar det på ca tio minuter. Lossa på foder, tejpa, värma, fästa fodret. Till en mycket rimlig peng. Låt henne göra det!
//J
 
t hittar jag en G-tx sömmerska i Göteborg?

Jag pratade med Femmans Sport och fick numret till en firma de använder för att laga jackor (låg inte i Gbg men det löste sig snabbt och MKT bra ändå (800:- för ny högerärm och installation av pit-zips)). Har tyvärr inte lappen med mej men prata med nån i butiken.

/M
 
Det finns (eller har funnits tidigare, antar att det ftf finns) gtx lagningskit. Jag vet inte hur en sådan lagning står sig gentemot en lagning av en "certad sömmerska", men jag har lagat några hål med det utan några problem.
 
Det är ju inte rocketscience vi pratar om :) Det gör ju inte såååå mycket om tyget på den lilla ytan man lagar förlorar diffusionsegenskaperna... På en sån liten yta är det viktigaste ju att det inte kommer infukt.
 
Tack för svaren. Jag har haft min jacka i tre år nu och jag vill bara att den håller sig fram till januari, då jag rycker in. Jag har ingen lust att köpa en ny jacka som jag bara använder i några månader och sedan några enskilda höstpermisar. Således vill jag kunna använda jackan fullt jut fram tills januari. Således behöver det inte vara någonbättre eller finare lagning.

Hur får jag tag i ett självlagningskit?
 
Det enklaste är att sicsacka med grov polyestertråd och sedan kleta på liquisole (1 tub kostar 75 kr på Clas Ohlson). Är det ett litet hål så klarar det sig att bara kleta på liquisole. Det är inte det snyggaste sättet att laga, men det håller och blir tätt.
 
GT lagningskit

GT lagningskit funkar faktiskt riktigt bra, kostnad ca 99 kr. Lagade en jacka för 2 år sedan på 2 ställen. Jag har kört jackan i tvättmaskinen 4-5 gånger sedan dess och lapparna sitter fortfarande fast utan att ens ha börjat lossa i kanterna. Se till att värma fast lappen med strykjärn så sitter de bättre.
 
Jag köpte ett lagningskit idag på naturkompaniet för 99 kronor. Jag ska försöka ordna mig en tvättid under morgondagen och jag kommer i samma veva att tvätta jackan för att sedan laga den.

Jag återkommer med resultat. Jag ska försöka att fotodokumentera lagningen så att andra intresserade kan få sig en bra överblick om metoden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.