Reservkamin

Hade en liknande manick i en gammal träbåt. Den var antagligen mindre än den här, för jag har inget minne av att den drog så mycket bränsle, gissningsvis en 60 cm hög. Den var mycket effektiv, men luftvolymen var ju inte heller så stor. Båten var 8 x 2.8, sitthöjd i ruffen. Hur vi hanterade koloxidproblemet har jag inget minne av, men det borde väl inte vara ett jätteproblem i en lägenhet om man vädrar lite och inte eldar när man sover.

Det borde väl gå att reglera effekten på kaminen. Den angivna förbrukningen kanske är vid fullt sprut?
 
Om du skaffar en sådan, så köp även en kolosvarnare.
En bekant hittades död i förtältet till husvagnen pga kolosförgiftning.
I det fallet rörde det sig om en pod-8.

Vad gäller åtgången av fotogen, så ja det blir ganska mycket. Men alternativen är mera skrymmande. Gasolvärmare kräver närmast enorma gastuber. Vedförrådet för en veckas eldning i braskamin är inte heller litet.

Min farfar värmde huset med en fotogenkamin, han hade en farmartank på 1000 liter stående på tomten. Man fick dagligen hämta fotogen från tanken med en 8 liters fotogenkanister. Ibland osade det när kaminen skulle tändas om efter påfyllning, Den kaminen var ansluten till skorstenen.

/John
 
Hej!

Jag har kollat på den här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...MI-tuQmaiF4AIVDKaaCh0g4AGYEAQYASABEgL9SfD_BwE
Men det verkar gå åt en hel del fotogen.

Tacksam för svar!

Vi skaffade exakt den modellen efter Alfride för att hålla varmt på landet så att inte vattnet frös. Den fungerar bra, ger rejält med värme, lite småkrånglig i sin konstruktion men när man väl lärt sig den så är det inga problem. Går inte att reglera värmen av vad vi kunde se i alla fall utan det är fullt blås eller inget. Men jag skulle inte vilja ha den inne då det osar fotogen av den hur noga vi än försökte ställa in den. Nu hade vi den i pumphuset så det var inga bekymmer för vår del. Och japp, den drar en hel del fotogen.

Så du får vad du betalar för, en lågpris-fotogenkamin som gör sitt jobb, men inte mer än det. Ska du ha den hemma i lägenheten så skulle nog jag titta efter en bättre kamin. Kan dock inte rekommendera någon då jag har dåliga kunskaper om just fotogenkaminer.

/lasse
 
Köp en Husqvarna Varmvind, finns i både fotogen och dieselutförande.
Det är enkla dropppottbrännare som kan ställas snålt. Fotogen är trevligare att hantera i lägenheter. Pottbrännaren skall värma upp bränslet så att det förgasas och brinner.

Till dieseldrift rekommenderas ytterpåfyllning.
Du måste ha en skorstenslösning, inte via imkanal. Eller en fönsterbåge med plåtskoning och skorsten ut.

Effekten kan höjas med vatten, då blir bränslet än drygare.
Ditt fotogenfat bör du ha på en vagga och lås på tappkranen. Inne i låst utrymme.

Alladin kaminerna brinner svagt med en bred veke i cirkelform. De billigaste asienmodellerna bör du undvika. Rejäl plåt och inte bleck rekommenderas.

Både på Varmvind och Alladin kan du värma vatten i en stor kastrull.
Båda sorterna kräver tillsyn och elda inte för hårt. Med Alladin finns alltid risken för kolmonoxsidförgiftning, du måste ha ventilation.

go tur
 
CampDavid sa:
Vedförrådet för en veckas eldning i braskamin är inte heller litet.

/John

Pressade "logs" av sågspån är ett bra reservbränsle om man vill spara plats. Det ersätter inte alltid ved helt men en blandning funkar i de flesta eldstäderna.
 
En fundering ...

Är det någon skillnad när det gäller kolmonoxid mellan en "vanlig" fotogenkamin (typ JULA) och en HeatPal?
 
Kolmonooxidförgiftning är risk vid all förbränning. Men förstås mindre med en skorsten.

För fotogenförbränning skulle kanske ett tryckkök kunna vara ett alternativ i en lägenhet. Om man inte har någon kastrull ovanför brännaren kan förbränningen (blå låga) blir rätt effektiv så att det inte blir så mycket kolmonooxid. Men bra att ha en kolmonoxidvarnare.

I lägenhet utan skorsten skulle jag dra mig för att ha värmekälla utan skorsten.

En wallasvärmare eller liknande som man har i båtar vore vettigt men man behöver 12V för fläkt och glödtråd.

Thure
 
I lägenhet utan skorsten skulle jag dra mig för att ha värmekälla utan skorsten.

Ja, du förstod att jag tänkte på att ha en värmekälla inne i lägenhet - om än stor med god ventilation.

Beskrivningen på båda produkterna anger att de kan användas till uppvärmning av jaktstugor, bostäder mm. Jag upplever att fotogenkaminen är en vanlig väl fungerande och beprövad värmekälla. Men hur är det med HeatPal:en?

Personligen tycker jag handhavandet av HeatPal är enklare än en fotogenkamin. Därav mina frågor.

Tacksam för alla svar och kommentarer.
 
Hej!

Tack alla för svar!

Japp, jag letar ju efter sätt att värma upp min lägenhet under elbortfall - jag har ingen skorsten, och vill inte förlita mig på batterier.

Flera risker har ju nämnts: kolmonoxid, eldrisk, men även att fukt utvecklas vid förbränning.


Husqvarna Varmvind och Alladin verkar vara intressanta alternativ:
Någon som har länkar till dessa?

Tack!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...