"Reservdelar" till gaiters och stegjärn

Är det någon, som kan tipsa om någon (syd)svensk försäljare till
  • 20 mm breda fotremmar till gaiters ("släta" gummibelagda sorten, typ RAB Hispar, Trekmates eller liknande),
  • snöskyddsplattor till Kathoola stegjärn?
Bägge går såklart att köpa på diverse utländska nätsajter, men jag är trött på att betala mer i porto, än vad dessa småsaker kostar...
Märkligt att det skall vara så svårt att hitta, det måste ju vara många som regelbundet behöver ersätta dessa delar. Hur gör ni andra?

Angående stegjärn, brukar jag göra egna antisnowplates. Sist tog jag locket till en gammal big-pac glasskartong och skar ut lämplig storlek, sen silvertejp runt plasten för ökad hållbarhet och gjorde hål i i plasten och band fast i stegjärnen med repsnören samt limmade repsnörena med sånt textillim. Det höll borta snön. Jag har grivelstegjärn och reservdelarna är alldeles för dyra.

Den designen höll en månad i alperna. Men det borde finnas bättre plast.

Angående gaiters, funkar det med vanligt repsnöre? Jag har slutat använda gaiters och har repsnöre under skorna från byxorna istället.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Angående stegjärn, brukar jag göra egna antisnowplates. Sist tog jag locket till en gammal big-pac glasskartong och skar ut lämplig storlek, sen silvertejp runt plasten för ökad hållbarhet och gjorde hål i i plasten och band fast i stegjärnen med repsnören samt limmade repsnörena med sånt textillim. Det höll borta snön. Jag har grivelstegjärn och reservdelarna är alldeles för dyra.
Den designen höll en månad i alperna. Men det borde finnas bättre plast.
Angående gaiters, funkar det med vanligt repsnöre? Jag har slutat använda gaiters och har repsnöre under skorna från byxorna istället.
Visst funkar det hjälpligt med hemmagjorda lösningar, men inte lika bekvämt eller hållbart som de specialdesignade - och så vill man ju slippa mecka själv ibland :).

Repsnöre under skorna tycker jag slits orimligt fort i den mixade terräng jag oftast rör mig i, kanske för att jag inte har mycket till klack på mina kängor. Helt platta remmar skyddas bättre i hålfoten.

Antisnöplattor till mina stegjärn funkar bara, om de är gjorda av ett lite eftergivligt material. Bakdelarna är inga problem, dem skär jag själv till av 2 mm svartgummi, men framdelen kombinerar gummi med små stålkrokar och är svårare att ersätta med DIY.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips