Reseförsäkringsbolag

Hej!
Jag ska iväg på en 2-månaders vandring till Sydamerika och håller just på att kolla upp reseförsäkringar.
Har någon erfarenhet med någon Europäiska eller Gouda? Vad tycker ni om de? Hur är de när man väl har med de att göra?
Just nu tenderar jag till Gouda men de är ju rätt dyra om man ska vara borta länge. Jag ska vara i rätt så otillgänglig område och en reseförsäkring känns ändå som ett måste.

Tacksam för tips!
M.

Hej!
Jag ska iväg på en 2-månaders vandring till Sydamerika och håller just på att kolla upp reseförsäkringar.
Har någon erfarenhet med någon Europäiska eller Gouda? Vad tycker ni om de? Hur är de när man väl har med de att göra?
Just nu tenderar jag till Gouda men de är ju rätt dyra om man ska vara borta länge. Jag ska vara i rätt så otillgänglig område och en reseförsäkring känns ändå som ett måste.

Tacksam för tips!
M.

Blev hundbiten i Peru och fick gratis vård - både av en sjuksköterska i en liten by - och på det stora sjukhuset i Trujillo. Hade då "Europeiska" försäkringar men inget kostade så någon erfarenhet av kontakt har jag tyvärr ej - men den var ej dyr - vad jag spontant minns.

Danskarna kan....

Eftersom jag bott utomlands ett antal år, även i lite udda länder, har jag haft besökare som haft behov av bra och flexibla försäkringslösningar.
Tyvärr har de svenska försäkringsbolagen inte kunnat erbjuda sådana produkter, och inte heller visat minsta intresse av att utveckla sådana heller. M a o har de inte velat ha mina pengar.....

Det som störde mig mest var att det inte gått att ta en reseförsäkring om resan redan har påbörjats (eller förlängs mer än planerat och man missat att förlänga försäkringen med någon dag) , vilket torde hända rätt många typ yngre backpackers och säkert andra resande också...

Men jag hittade till slut ett alternativ, http://scandinavia.ihi.com/ , snabbt, trevligt, och framför allt produkter anpassade för kundens behov. Är man på resa kan man när som helst ta en reseförsäkring online, den gäller omedelbart för akuta händelser o s v, inget tjafs.....
Bättre pris dessutom om man tar den via den skandinaviska (danska) hemsidan, vi nordbor anses väl försiktigare än andra....

Men som alltid, det är inte förrän något inträffar som man vet vad försäkringsbolaget verkligen går för, så där har jag (som tur är....) inga direkta erfarenheter av bolaget.

Per D

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg