Repellering med utrustning

Dylikt futtiga problem har aldrig Tom.
En kollega till mig berättade om en firning i högträdsområde från Hkp, där det blev så varmt i bromsen att del av selen smälte. Det verkar mycket obra. Värme brukar ju sprida sig.

Nähähäedå. Repellerar gör magneter. Rapellerar gör klättrare. Det ena är ett missförstånd/felsavning (eventuellt föranlett av att förledet "rep-" är så förföriskt i sammanhanget) det andra är lånat från franskan/latinet.

http://www.sprakradet.se/5451

John (som har gått på undervisitet)

Men John, bättre än så vet du väl.
Ja, magneter repellerar, men klättrare rapellerar väl ändå inte, vi firar.
Det är ju bara ickeklättrare, i vertikal miljö, som rapellerar. Så det passar ju bra i denna diskussionen.

Sen vill jag poängtera att det finns viktiga säkerhetsåtgärder som man kan vidta även vid rapellering med brandslan/gardin. Jag antar att Trangos FRD är dn ledande på marknaden, tror att man kan trycka in lite vad som helst i den. http://www.trango.com/belay_rappel/FRD-Fast-Rope-Descender

Jag vet att det har gjorts utvärdering av bästa enhandsrepbromsen (med spak) av diverse svartklädda män. Detta för att kunna fira och skjuta samtidigt... Kanske något att lägga till i rapelleringsnormen!
Oklart dock vilken som vann testet.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips