Repellering med utrustning

Dylikt futtiga problem har aldrig Tom.
En kollega till mig berättade om en firning i högträdsområde från Hkp, där det blev så varmt i bromsen att del av selen smälte. Det verkar mycket obra. Värme brukar ju sprida sig.

Nähähäedå. Repellerar gör magneter. Rapellerar gör klättrare. Det ena är ett missförstånd/felsavning (eventuellt föranlett av att förledet "rep-" är så förföriskt i sammanhanget) det andra är lånat från franskan/latinet.

http://www.sprakradet.se/5451

John (som har gått på undervisitet)

Men John, bättre än så vet du väl.
Ja, magneter repellerar, men klättrare rapellerar väl ändå inte, vi firar.
Det är ju bara ickeklättrare, i vertikal miljö, som rapellerar. Så det passar ju bra i denna diskussionen.

Sen vill jag poängtera att det finns viktiga säkerhetsåtgärder som man kan vidta även vid rapellering med brandslan/gardin. Jag antar att Trangos FRD är dn ledande på marknaden, tror att man kan trycka in lite vad som helst i den. http://www.trango.com/belay_rappel/FRD-Fast-Rope-Descender

Jag vet att det har gjorts utvärdering av bästa enhandsrepbromsen (med spak) av diverse svartklädda män. Detta för att kunna fira och skjuta samtidigt... Kanske något att lägga till i rapelleringsnormen!
Oklart dock vilken som vann testet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips