Rep.....vilket

billigt dessutom(edlinger alltså). frågan är om det är värt sitt låga pris(!).
Har själv ingen erfarenhet av repet, men funderar på att inhandla ett 60-meters rep.
Se http://www.globetrotter.de/de/shop/...h_kat=Bergsport&u_kat=Seile,+Gurte,+Schlingen

Annars är roca free prisvärt. köpes på northstar http://www.northstar.se/

roca free 14 UIAA-fall, 999 kr
71.4 kr/fall

Beal, Black Bear Edlinger, 8 UIAA-fall 636 kr
78 kr/fall

Edlinger är något lättare och tunnare.
Valet och kvalet :)
-b

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
beorn; sa:
roca free 14 UIAA-fall, 999 kr
71.4 kr/fall

Beal, Black Bear Edlinger, 8 UIAA-fall 636 kr
78 kr/fall

Edlinger är något lättare och tunnare.
Valet och kvalet :)
-b

Fast hur mycket har antalet UIAA-fall med att göra hur snabbt repet slits egentligen? Om man använder ett rep utomhus till mestadels ledklättring, så är det manteln som brukar ge med sig först, den blir för sliten. Jag tänker aldrig ändå ta ett faktor-2 fall :)

hebbe; sa:
Fast hur mycket har antalet UIAA-fall med att göra hur snabbt repet slits egentligen?

Vad menar du med slitage.. Handlar det om antal fall i repet så har det mycket med saken att göra, handlar det å andra sidan om skav,gnag och dra i skiten så har UIAA inte ett skit med något att göra..

edlinger

Köpte Edlinger i våras och har använt det till både sport och trad sen dess.

Än så länge tycker jag att det är ett mycket bra rep i förhållande till priset.

FJS90/91; sa:
Vad menar du med slitage.. Handlar det om antal fall i repet så har det mycket med saken att göra, handlar det å andra sidan om skav,gnag och dra i skiten så har UIAA inte ett skit med något att göra..

Med slitage menar jag i det här fallet hur länge man kan ha repet innan man behöver kassera det. Hur många har egentligen tagit ett faktor 2-fall? Hur många har tagit fler än 5 fall med samma rep? Ingen som jag känner till. Om man inte använder repet till extensiv topprepning så är det just skav, gnag och dra i skiten som sliter på ett rep.

Hur funkar ett tunnare rep i reverson? Enligt Petzl funkar 10-11mm men jag tycker att det löper på rätt bra på mitt Topgun som är 10.5mm. Funderar på att handla ett 10mm eller 10.2mm. Någon som har känt på?

brukar fira med ett 8mm rep.. statiskt.
Funkar bra om man har två krabbor i reverson. Dock känns det ganska obehagligt att behöva greppa ett så tunt rep men det funkar! ..kanske inte svarar på din fråga men.. jaja.
-b

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips