rensa trattkantareller

Hej,

Jag är en total nybörjare vad gäller svampplockning. När jag var yngre minns jag att mamma plockade mycket svamp men eftersom jag inte tyckte det var gott var jag heller inte särskilt intresserad. Tyvärr! För idag tycker jag ju att svamp är väldigt gott.

Idag var jag i alla fall ute i skogen och hittade ett hav av trattkantareller. De tog liksom aldrig slut. Jag plockade "bara" på mig ca 5 liter eftersom jag förstod att de ska rensas också.

Då kommer vi till frågan. Hur ska de rensas? Skära av foten och borsta bort "böset" förstår jag men räcker det? Behöver man skära igenom foten? Den är väl ihålig? Brukar det krypa saker där? Sånt man inte gärna vill äta.

Och om jag inte hinner rensa alla nu ikväll, vad gör jag då? Kan de vara i kylen?

Hoppas på svar
 
Då kommer vi till frågan. Hur ska de rensas? Skära av foten och borsta bort "böset" förstår jag men räcker det? Behöver man skära igenom foten? Den är väl ihålig? Brukar det krypa saker där? Sånt man inte gärna vill äta.

Och om jag inte hinner rensa alla nu ikväll, vad gör jag då? Kan de vara i kylen?

Hoppas på svar

Brukar alltid dela på trattkantarellerna, men jag är kanske lite petig. Ibland ligger det ju smuts eller småkryp i "tratten".
De klarar sig bra i en papperspåse i kylskåp ett par dagar.
 
Så här gör jag: Skär bort foten som du säger, och borsta av. de som är riktigt stora kan man väl dela, de mindre blir väl sällan nåt skräp i. Jag tycker det är bäst att torka dem. det gör jag på en nätställning ovanpå värmepannan, går oftast på ett dygn, men alla kanske inte har en värmepanna. borde gå bra i ugnen också på riktigt svag värme.
Jag skulle nog försöka rensa allt i kväll, men ha det annars i kylskåpet och kolla imorrn. Blir de dåliga får du väl plocka nya.
Lycka till
 
Jag skulle nog försöka rensa allt i kväll, men ha det annars i kylskåpet och kolla imorrn. Blir de dåliga får du väl plocka nya.
Lycka till

Hur blir de dåliga? Jag ser ju redan nu på en del av de större svamparna att de är gråmatta och lite torra på hatten. Är de dåliga då? Känner mig rätt korkad men bättre att fråga en gång för mycket.
 
Nu är ju skadan redan skedd men...
Om man offrar en sekund per svamp i skogen genom att skära av foten och borsta bort skräp innan man lägger den i korgen sparar man tid vid rensningen hemma.
Det är bra att dela på svampen, ibland ligger skräp eller en snigel i tratten.

Svamparna är dåliga om de är mjuka och saggiga, om de är lagom hårda så är de OK. Det gör inget om de torkat lite. Trattkantareller och trumpetsvamp är bra att förvara torkade. Ibland kan de vara lite grå på hatten, inget fel på dom i alla fall.
 
Nu är ju skadan redan skedd men...
Om man offrar en sekund per svamp i skogen genom att skära av foten och borsta bort skräp innan man lägger den i korgen sparar man tid vid rensningen hemma.

Det där håller jag med om i de fall man plockar större svampar. Men att plocka och rensa trattkantareller en och en låter tidsödande.
 
Slapp-varianten, riv svampen

Min variant:

1. Ta bort "stort bôs" genom att knipsa eller skära av nere vid foten, gärna redan vid plockning men det är inte hela världen. Pytte-bôs lossnar när svampen torkar (och det är bara att låta bli att ta med skräpet på botten av tidningspapperet, om du torkar på tidning).
2. Håll i tratten, riv isär ner mot foten, 2, 4, 8 delar, vad som behövs beroende på storlek.
3. Lägg på tidning, "rufsa om" svampdelarna några gånger medan de torkar.
 
På tidning

Lägg svampen på tidningar, på golvet tex. Låt lufttorka. Veva runt svamparna på tidningen.
Byt tidningar varje kväll, kanske lite oftare första gångerna. Det tar kanske 5-6 dar, men blir alldeles perfekt. Efter 5-6 dar kan man lägga dom på en "vanlg" bricka (de har nämligen krymt, torkat ihop till en femtedel) Hela tiden måste man då och då plocka runt svamparna så att de som ligger underst kommer överst. När de sen är HELT torra, kanske efter ett par veckor, lägg svamparna i glasburkar. Håller i flera år. Smula ner i såser osv.

Junioren
 
Tack för alla svar. Jag ska absolut grovrensa redan i skogen nästa gång. Jag provade att torka svampen. En del i pannrummet och en del i varmluftsugn med bara lite värme i början. Tyvärr blev det nog för mycket värme.
Kolla gärna in bilden i tråden "torka kantareller". De blev väldigt svarta. Kan man använda dem?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.