Renovera tält

Jag har ett gammalt fjällräventält med alu topp i silver. Det är ett sk. "Pop-out" två som var populärt under flera år. Just toppen med alu/silver beläggningen gjorde att det blev inte så varmt på morgonen när solen började värma och man kunde sova ett tag till.

Nu har åren gått och silverbeläggningen lossnar i stora sjok. Lite trist då tältet i övrigt funkar.
Det jag funderar på är om man kan riva loss kvarvarande och impregnera istället så tältet får leva ett tag till. Någon som har tips? Botten behöver även den en rekonditionering med impregnering.

I övrigt en trogen följeslagare som jag har svårt stt skiljas från, men just nu ser det lite "krigsskadat" ut.

Förslag och råd emotages med glädje. 😊

De där var hett eftertraktade då de inte gjordes under så många år... Om vi pratar ryggåstältet? Men frågan är förstås om det går att ersätta beläggningen med någonting som håller regnet utanför tältet.

Med tanke på ålder osv så tror jag att det är föga vettigt då ett modernare tält ändå ger så pass mycket mer i ökad komfort etc.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
De där var hett eftertraktade då de inte gjordes under så många år... Om vi pratar ryggåstältet? Men frågan är förstås om det går att ersätta beläggningen med någonting som håller regnet utanför tältet.

Med tanke på ålder osv så tror jag att det är föga vettigt då ett modernare tält ändå ger så pass mycket mer i ökad komfort etc.

Det är ett kupoltält. Det gjordes som 2 respektive 3 personers på den tiden.
Jo jag har andra tält också men det är lite nostalgi samt att den funkar i övrigt.
Vore kul att försöka fixa till det så att det iallafall blir någorlunda vattentätt. Att försöka sig på nån form av alu/silverbeläggning går nog troligen inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips