Renodlat solo gaskök

Jag har brännaren från deal extreme, hitintills fungerar den bra men den har inte gått så mkt. Vill du ha en budgetvariant så är deal extreme ett vettigt val.

Om du inte vill köpa direkt från kina utan via en leverantör-butik så kan den billigaste toppmonterade brännaren tillsamans med gryta och stekpanna från Traniga vara ett bra alternativ. Grytorna från Trangia är faktiskt lätta och väger du dessutom in prisvärdhet så är de riktigt bra.

Någon som vet vart man kan få tag i FMS-118 Volcano Gas Stove?
 
Verkar intressant

Den här verkar föresten vara ett intressant lågbudgetalternativ: http://dx.com/p/outdoor-camping-mini-portable-gas-stove-81810

Edit: Den var så intressant så för en dryg 100-lapp chansar jag.

Beskriviningen är ju skön också:

Do you love camping? What about cooking? To be honest cooking on an open fire can be tricky and result in a lot of burned food. Don't get me wrong roasting marshmallows and hotdogs over an open fire is a lot of fun and can bring friends and family closer together.
Not everything can be cooked over an open fire. Some things definitely require the use of a burner to evenly and effectively cook your food. This is an absolutely wonderful gas stove burner that works great anywhere you may travel. It is fabricated out of high quality and non toxic stainless steel. Its small and extremely light weight ensuring is portability. This machine comes with everything you need even a pre-heating tube. Of course it runs off your standard propane tank. (Not included)
Summer is here so don't leave yourself short, get this product today a great price and have it shipped to you at a better price; free. DX waives the price of shipping so you can spend that money on more camping goods.

Jag förmodar att de är fel på det när de säger att man ska koppla den till propantanken!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Någon som vet vart man kan få tag i FMS-118 Volcano Gas Stove?
Jag har också letat, men allt som kommer upp är en väldig massa kinesiska, ryska sydostasiatiska och ukrainska sajter, en och annan e-bay och kinesiska Amazon... Den internationellt spridda Aliexpress (säte i Hongkong) ger kanske bättre fraktvillkor. Det lär i alla dessa fall bli oproportionerligt stor andel tull m m.
Har skrivit till Packalätt och frågat om de tänker/ka/ ta hem den, återkommer när de svarat.

(tillverkarens hemsida)
 
Instämmer i joanna's funderingar. Tycker även placeringen av förvärmningsröret på ena kittelstödet är lite udda och troligen mindre effektivt än om det är placerat närrnare eller i brännarhuvudet.
 
snarlik...

Jag har också letat, men allt som kommer upp är en väldig massa kinesiska, ryska sydostasiatiska och ukrainska sajter, en och annan e-bay och kinesiska Amazon... Den internationellt spridda Aliexpress (säte i Hongkong) ger kanske bättre fraktvillkor. Det lär i alla dessa fall bli oproportionerligt stor andel tull m m.
Har skrivit till Packalätt och frågat om de tänker/ka/ ta hem den, återkommer när de svarat.

(tillverkarens hemsida)

Pinguin Mantis är väldigt lik FMS-118 och det går att beställa från lite olika ställen inom EU. Först tänkte jag att förvärmarslingan såg annorlunda ut, men sedan upptäckte jag att även på FMS skiljer sig utförandet på denna mellan olika bilder.

Finns för 38 euro på amazon.de.
/daniel
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Pinguin Mantis är väldigt lik FMS-118 och det går att beställa från lite olika ställen inom EU. Först tänkte jag att förvärmarslingan såg annorlunda ut, men sedan upptäckte jag att även på FMS skiljer sig utförandet på denna mellan olika bilder.

Finns för 38 euro på amazon.de.
/daniel

Antar att villkoret är ett fristående (?) kök, varför annars chansa då det går att få ett beprövat toppmonterat kök ex MSR PocketRocket eller MicroRocket för liknande pengar (eller liknande från Primus / Optimus)?

Kan tipsa att båda köken ovan passar bra ihop med Primus Vindskydd:
http://www.primus.eu//Archive/Images/Resized images/400x400/734670_windscreen_400x400.jpg

Själv är mitt enmansalternativ MSR MicroRocket, Primus Vindskydd och en Optimus Terra Weekend HE. Brännare i fodral, vinskydd och en 230g gastub får plats i kastrullsetet.
 
Pinguin Mantis är väldigt lik FMS-118 och det går att beställa från lite olika ställen inom EU. Först tänkte jag att förvärmarslingan såg annorlunda ut, men sedan upptäckte jag att även på FMS skiljer sig utförandet på denna mellan olika bilder.
Finns för 38 euro på amazon.de.
/daniel
TACK! Det ÄR samma brännare, jag hade sett den i ögonvrån därnere, varit för dum för att köpa direkt och sen tappat spåret. Tjeckerna är frilufsare allihop och har mycket prisvärt och vettigt i sina butiker, också egna märken. Blir till att handla på plats i oktober ;)
Antar att villkoret är ett fristående (?) kök, varför annars chansa då det går att få ett beprövat toppmonterat kök ex MSR PocketRocket eller MicroRocket för liknande pengar (eller liknande från Primus / Optimus)?.
Just för att jag personligen absolut inte vill ha toppmonterat. Mest för att jag är nojjig med vältningsrisken - vill kunna röra om och dona med maten i breda kastruller. Men det blir också enklare att vindskydda köket och använda reflektor utan risk för att själva patronen blir överhettad, hålla koll på att den är lagom varm och tömma ur den sista bränsleslatten. Allt som allt värt de få extra grammen, som delvis uppvägs av ett enklare och lägre vindskydd.
 
Ja det är ju den jag har, men ville uppgradera mig till versionen med förvärmningsslinga inför en (förmodat) kallare senhösttur...
Avdelning borra hål i skedskaft: tänkte faktiskt byta ut stålbenen mot titanben från mitt gamla kök, de är identiska till formen ;).

Edit: ser nu att TS kunde tänka sig toppmonterat, och i så fall kommer man ju undan med 48 g från samma märke (FM-versionen finns på Packalätt, Pinguin på Outdoors.de).
Med 80 g Trangia 27-gryta, pajformslock och hemmagjort alu-vindskydd kommer man under 200g för ett komplett och schysst kök. Tamojen utgör en fjärdedel av vikten ;).
 
Senast ändrad:
Temp förvärmare

Jag tyckte kastrullbotten verkade komma alldeles för nära brännarhålen, så jag drog mig lite, men skriv gärna vad du tycker, när du fått den! Lätt och väl packbar var den ju.

Svårt att se hur nära botten lågan kommer med den vinkeln på fotona men det "ser" inte bra ut, fast många kända märken har också brännaren nära, återkommer med mm.

Förvärmaren lär inte behöva vara särskilt nära, Butan förgasas vid ca 0 C, allt däröver är overkill, dessutom sitter röret väldigt skyddat så nära stödet. Frågetecknet för mig är om den kommer att pulsa eller ej när man vänder tuben, samma frågetecken har jag på den andra brännaren i tråden. Återkommer med besked om detta på dx-brännaren.

Förövrigt intressanta länkar till de andra brännarna.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.