Jag tycker ju inte om att det ska jaga varg för att några är rädder för vargen. Och tycker att vargen kan få äta lite ren när jag ändå betalar skatt för det. Men varför hälla bensin på en nästa slocknad brasa. Tjuv jakt är fel men du hittar tjuvjägare över allt inte bara hos samerna. Så två människor från vätten och värnen vill skicka tillbaka ett folk tillbaks till medeltiden. Då tycker jag att man kan göra det samma med hel varmland(ironi).

Här följer ett citat från mae´s blogg.
Jag vill gå och gömma mig tills den dag någon erbjuder hjälp till de hänsynslösa jägare för deras galna inställning som jag tycker är mycket större bekymmer än rovdjur i skogen. Tänk dig att hela 3% av våra medmänniskor måste döda för att må bra! De måste ge sig på chanslösa varelser för att det är roligt och det står för kvalitet i deras liv. Det om något bör oroa oss! De finns på våra vägar, i vårt grannskap och våra barn kan träffa de när som helst på gatan

Mitt råd till henne blir då att du får gärna hålla dig gömd i all framtid.
 
Nja...
men om du lugnar ner dig lite så står det inte att man skall skicka ut 13-åringar, bara att det var så förr.
Det står heller inte att man inte får prata i mobiltelefon om man är ursprungsfolk.

1. "Samerna måste tillbaka till sina rötter om de vill behandlas som ett ursprungsfolk"

2. "För att samerna ska kunna samexistera med djur och natur så måste de gå tillbaka till sina rötter och leva det liv som deras förfäder levt under tusentals år."

3. "Det är inte rovdjuren som behöver dödas, det är inte naturen som ska tuktas, det är samerna som måste tillbaka till sina rötter om de nu vill leva och behandlas som ett ursprungsfolk!"

Tre gånger kräver man att samerna ska gå tillbaka till sina rötter och leva som man gjort i tusentals år, det borde i konsekvensens namn innebära att man vill att de ska leva som förr, och inte "åka runt på fjället och prata i mobiltelefon" utan de facto leva som deras "förfäder gjort i tusentals år."
Det innebär väl att debattörerna vill att de ska leva enligt den beskrivning som man själv ger över vad som är traditionellt med de "miljoner som de får i statliga bidrag"

Jag är upprörd över påhoppen och fördomarna, men inte så upprörd så jag har förlorat läsförmågan, och jag lugnar inte ner mig i första taget.
 
Tre gånger kräver man att samerna ska gå tillbaka till sina rötter och leva som man gjort i tusentals år, det borde i konsekvensens namn innebära att man vill att de ska leva som förr. och inte "åka runt på fjället och prata i mobiltelefon" utan de facto leva som deras "förfäder gjort i tusentals år."
Det innebär väl att debattörerna vill att de ska leva enligt den beskrivning som man själv ger över vad som är traditionellt med de "miljoner som de får i statliga bidrag"

Jag är upprörd över påhoppen och fördomarna, men inte så upprörd så jag har förlorat läsförmågan, och jag lugnar inte ner mig i första taget.

Vill de leva i samtiden kanske det är dags att lägga ner rennäringen?


peter
 
Samer är ett minoritetsfolk i Sverige, de får inte ett öre i statliga bidrag för sin kultur.
En tiondel av dessa samer är renskötare.
De får stöd från samhället för sin näring på samma sätt som vissa andra. Detta har vi redan avhandlat i tråden.
Debattörerna angriper samerna som grupp för felaktigheter som de anser att de 10% som är renägare gör sig skyldiga till.
Det är lika befängt som att anklaga alla judar för det Israel gör på västbanken eller att anklaga alla muslimer för det som araberna gör där. Om någon skulle göra detta så skulle Aftonbladet, och förmodligen många i detta forum, anse att det är fördomsfullt och diskriminerande men när det gäller minoriteter i det egna landet så är det tydligen tillåtet.
 
Jag läser "Gå tillbaka till sina rötter" som att de skall återgå till att leva med naturen istället för att leva mot den men du kanske tolkar det som att de skall åka skidor, bo i kåta och tala samiska.
Är det en så befängd tanke att man med skoter, mobiltelefon och GPS agerar lite herde som alternativ till att kräva "Död åt alla rovdjur, vägar och icke renskötare"?
 
Jag läser "Gå tillbaka till sina rötter" som att de skall återgå till att leva med naturen istället för att leva mot den men du kanske tolkar det som att de skall åka skidor, bo i kåta och tala samiska.
Är det en så befängd tanke att man med skoter, mobiltelefon och GPS agerar lite herde som alternativ till att kräva "Död åt alla rovdjur, vägar och icke renskötare"?

googla efter damens blogg och läs lite. Då kommer du att börja fundera på om inte consons har lit rätt...

Sen så när de gäller "att tala samiska" så är det nåt de gör redan idag och inget som gör att de backar i utvecklingen.

Är det en så befängd tanke att man med skoter, mobiltelefon och GPS agerar lite herde som alternativ till att kräva "Död åt alla rovdjur, vägar och icke renskötare"?
Vad menar du med denna mening???
 
Ok, hon är nog tossig och Consonos tolkning korrekt. Jag skall inte starta om tråden.
Vad menar du med denna mening???
Jag menar att överallt i hela världen där man har djur på lösdrift så har man också människor som passar dom, utom i sverige och norge. Alla andra anpassar sig till naturen medan vi kräver att "jobbiga" delar av naturen skall tas bort.
 
Senast ändrad:
Att tala samiska var på väg att dö ut eftersom det inte var okej för det svenska staten.

Men idag så finns det radiokanaler och tv program på samiska.

Du har rätt i att man vaktar sina djur i andra länder, men det kanske beror på att de andra länderna som du tänker på har en mycket lägre levnad standar än Sverige. Men enligt artikeln så skulle vi ju skicka tillbaks samerna till den mörka medeltiden. Så där har du rätt.

Sen så är det endast en liten del av renskötarna som verkligen vill utrota rovdjuren. Och i värmland lär det finns en del varghatande svenskar som vill att man ska utrota vargen.
 
Jag läser "Gå tillbaka till sina rötter" som att de skall återgå till att leva med naturen istället för att leva mot den men du kanske tolkar det som att de skall åka skidor, bo i kåta och tala samiska.
Är det en så befängd tanke att man med skoter, mobiltelefon och GPS agerar lite herde som alternativ till att kräva "Död åt alla rovdjur, vägar och icke renskötare"?

Jag tolkar:

"För att samerna ska kunna samexistera med djur och natur så måste de gå tillbaka till sina rötter och leva det liv som deras förfäder levt under tusentals år."

bokstavligt så att debattörerna vill att samerna ska leva som man gjorde för 1000 år sedan, eftersom man får "miljontals kronor för att bevara sin kultur". Den tolkning jag gör är att man enligt författarna får betalt för att vara same, och då borde man uppföra sig som en same gjorde på medeltiden. Det finns inget sånt stöd från samhället. Däremot finns det olika lagar som ska göra det möjligt för minoriteter att bevara sin identitet, tex så har ett barn som har tornedalsfinska (meänkieli) rätt till hemspråksundervisning i sitt minoritetsspråk. Detta gäller även samiska, romani och några andra språk.

Jag tycker absolut inte att det är en befängd tanke "att man med skoter, mobiltelefon och GPS agerar lite herde", det är ju precis det renskötarna gör som sitt yrke varje dag. Det är ju det som författarna till debattinlägget vill att man ska sluta med och istället återgå till äldre "traditionella" metoder.

Jag skulle gärna vilja ha ett resonemang på hur Du menar att man kan leva mot respektive med naturen, och om detta gäller bara samer i så fall. Om det kräver att man lever under samma förhållanden som man gjorde för tusentals år sedan, så är det väl fritt för var och en att återgå till nån slags självhushållningssamhälle. Men då tycker jag nog att de som ivrar för detta ska föregå med gott exempel istället för att kräva det av andra.

På vilket sätt lever dagens samer mot naturen, och på vilket sätt levde man i så fall med naturen förr i tiden? Om du liksom artikelförfattarna vill rikta kritik mot alla samer och inte bara de 10% som bedriver renskötsel så är det viktigt att exemplen inte bara handlar om sättet att bedriva näringen på utan hela det samiska sättet att leva som i så fall är "mot naturen"

.
 
Jag tolkar:

"För att samerna ska kunna samexistera med djur och natur så måste de gå tillbaka till sina rötter och leva det liv som deras förfäder levt under tusentals år."

bokstavligt så att debattörerna vill att samerna ska leva som man gjorde för 1000 år sedan, eftersom man får "miljontals kronor för att bevara sin kultur". Den tolkning jag gör är att man enligt författarna får betalt för att vara same, och då borde man uppföra sig som en same gjorde på medeltiden. Det finns inget sånt stöd från samhället. Däremot finns det olika lagar som ska göra det möjligt för minoriteter att bevara sin identitet, tex så har ett barn som har tornedalsfinska (meänkieli) rätt till hemspråksundervisning i sitt minoritetsspråk. Detta gäller även samiska, romani och några andra språk.

Jag tycker absolut inte att det är en befängd tanke "att man med skoter, mobiltelefon och GPS agerar lite herde", det är ju precis det renskötarna gör som sitt yrke varje dag. Det är ju det som författarna till debattinlägget vill att man ska sluta med och istället återgå till äldre "traditionella" metoder.

Jag skulle gärna vilja ha ett resonemang på hur Du menar att man kan leva mot respektive med naturen, och om detta gäller bara samer i så fall. Om det kräver att man lever under samma förhållanden som man gjorde för tusentals år sedan, så är det väl fritt för var och en att återgå till nån slags självhushållningssamhälle. Men då tycker jag nog att de som ivrar för detta ska föregå med gott exempel istället för att kräva det av andra.

På vilket sätt lever dagens samer mot naturen, och på vilket sätt levde man i så fall med naturen förr i tiden? Om du liksom artikelförfattarna vill rikta kritik mot alla samer och inte bara de 10% som bedriver renskötsel så är det viktigt att exemplen inte bara handlar om sättet att bedriva näringen på utan hela det samiska sättet att leva som i så fall är "mot naturen"

.

Många intressanta inlägg från consono... Visst kan det låta rasistiskt om man vill det :) Har inte letat efter författarnas bloggar men ska göra det snart. Om samer vill ha bidrag för att bevara den kultur som är renskötseln medför så tycker jag att renskötseln ska bedrivas på det sätt som den gjorde i tusentals år. Då utan helikopter, snöskoter och andra nya hjälpmedel. Ska man få kulturbidrag för att bevara en boskapsskötsel så ska den utföras på ett sätt som man bedrev den tidigare. Att modernisera renskötseln och sedan kräva kulturbidrag eller minoritetbidrag för den känns långsökt. I Skåne har man ansökt om kulturbidrag för att bedriva odlingar på medeltida sätt genom att så gamla grödor eller brukar marken utan moderna redskap.

Om man vill få bidrag för att bedriva ett modern renskötsel med moderna hjälpmedel så borde även bidragen utformas för vad det är. En modern form av köttproduktion. Jag anser inte att bidragen ska skilja om man bestämmer sig att föda upp renar, kor eller grisar för kött. Att hävda att bara renskötsel är kultur och inte gris eller nötuppfödning känns fel. Det finns en längre tradition att ha kor och grisar som tamboskap än vad som gäller för renen. Vill någon i Skåne föda upp grisar av gamla lantraser på omodernt sätt så ska de naturligtvis kunna söka kulturbidrag på samma sätt som de samer som söker bidrag för att bedriva renskötsel som de har gjort i tusentals år. Att söka bidrag för modern renskötsel ska ske på samma grunder som annan modern boskapsuppfödning.

Jag tycker det är bra att det finns nyheter på samiska och även andra program på minoritetsspråk. Det jag undrar är när Sverige erkänner skånskan som minoritetsspråk så vi även kan få nyheter på det :)

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.