Rengöring av vätskesystem?

Har ett vätskesystem ifrån DaKine anpassat till säckar som HeliPro mm. Problemet är att det legat lite vattenrester kvar i systemet och möglat.Hur ska jag nu tvätta ur den på bästa sätt?? Ngt bra lösningsmedel man kan använda sig av? Vill inte råka ut för akut magsjuka under nästa hike! (Själva behållaren är av modell med skruvkork.)
 
Diskmedel, i måttliga mängder och rent vatten är alltid ofarligt. För att döda organiskt material brukar man i vattensammanhang använda sig av klor, finns i butiken. 3-5% lösning är OK. Läskborste till slangen hoppas jag du har liksom flaskborst till säckens insida. Knofett och tid får du bestå själv. Och så har du väl lärt dig att vård av utrustningen kommer före vilan...

Go tur
 
Inom livsmedelindustrin använder man klor eller lut för att rengöra rörsytem. Luten är väl bättre på att lösa upp "guck". Medan kloren är bättre på att avdöda bakterier/svamp.
 
jag fick ett tips om att spola igenom och låta stå med vanlig ättiksprit. Frågan är om det är starkt nog för att bekämpa möglet?
 
Klorin dödar det som finns där inne, men även dött mögel ser rätt äckligt ut. (Jag brukar försöka skölja ur liknande grejer med lagom klorerat vatten efter användning så att det inte är nån risk att det möglar om det ligger fuktigt.)

Lut eller syra är bra på att fräta bort de döda resterna, fast det får ju då inte vara för starkt. Maskindiskemedel är alkalist och fräter ganska lagom, har sett det rekommenderas i t.ex. ölbryggningssammanhang (när man slarvat med disken). Annars kan man gå steget längre och köra med soda (som fräter lite starkare).

Syra går antagligen också, jag vet inte varför man oftast använder alkaliska lösningar i livsmedelsbranschen, men det finns säkert nån anledning. (Kanske att det inte sliter lika mycket på avloppsrören av cement?)
[Ändrat av nermander 2006-09-04 kl 13:17]
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.