Rena skidkläder man kan silvertape:a?

Behöver ett nytt ställd för skidåkning till i vinter. Ska upp bland de absolut bästa kläderna, Marmot, Arcetyx och liknande alltså.

Har funderat en del på vettiga funktioner utöver de vanliga, och kommit fram till bland annat följande:

* Inte ljusa kläder eftersom de blir smutsiga. Inte svart heller för då steks man om man sitter på 3000 meter i franska alperna i april. Fast det får gärna vara lite svart på knän/lår för då kan man värma händerna.

* Materialet ska kunna nödlagas med silvertape. Nuvarande prylar jag har ramlar silvertape av från direkt, andra grejor jag haft har silvertape suttit som limmat på.

I mitt speciella fall vill jag också att kläderna ska funka för allt man kan göra på skidor eftersom jag åker såväl slalom, telemark som snowboard.

Vadmal!

Köp försvarets vadmalskläder - billigt, hållbart och helt rätt stil i skidbacken. Garanterat fler som vrider på huvudet för att se efter dig än om du har senaste skidkläderna.

Bättre lägga pengarna på skidutrustning, resor och HOJT!

mvh Per Wiklund

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Angående silvertejp

Silvertejp fäster inte när den är kall. Sätt på den där det är varmt och värm helst på med ett strykjärn. I övrigt så föredrar jag spinnakertejp framför silvertejp på kläder (tack vare andras råd här på Utsidan). Spinnakertejp hittar man bl.a. i båttillbehörsaffärer. Då kan du ta bort tejpen efter resan utan att få kladd och göra en bättre lagning. Den är också smidigare än silvertejp.

/Jonas U

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips