Rem till damasker?

Tänkte sy mig ett par nya klassiska damasker. Skulle gärna ta emot tips på vilka remmar jag ska ha under foten. Starka gummerade. Hittar inte nånstans att köpa. Tips?/Johan

Måste de vara gummerade?
Annars tror jag en avklippt bit spännrem från valfritt "gubbdagis" funkar.
Ett spänne att justera med om du inte vill ha fast längd.
eller kan det räcka med lite grövre snöre och snörlås?
Det ska väl bara "hålla ner" damasken mot fotsulan.

/Patrik

PS Pluspoäng från mej får att du kallar det damasker och inte något utrikiskt som "gaiters". Jag gillar svenska ord när det finns bra tydliga sådana. DS

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
1670563316107.png

Se om du kan hitta 'Klättermusen gaiter kit' eller DIYa eget, det är den mest slittåliga lösningen jag provat.
Remmar nöter man av efter ett tag om man går på barmark med mycket sten.
Metallpinnarna böjer du så de passar under skon och hakar sen fast ändorna med gummicorden i damaskerna.
Jag gjorde mina från cykelekrar om jag kommer ihåg rätt.

Skidpjäxor? Om det är bindningar typ BC kan det vara begränsat med plats mellan sulan framför "klacken" och bindningens ås motsvarande hålfoten. En tunn dyneemalina borde vara funkis.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips