Reklamera rea-byxor

Tjenare,
jag har reklamerat ett par Norröna Falketind XCR byxor pga delaminering, inköpta på Naturkompaniet på rea. Nu har reklamationen blivit godkänd av Norröna, men tyvärr finns inte byxan kvar i lager varken hos Norröna eller Naturkompaniet.
Butiken erbjuder mig nu antingen:
- Pengarna tillbaka (rea-priset) som tillgodokvitto, eller
- Välja ett par andra byxor i NKs sortiment och betala ev. mellanskillnad från mitt ursprungliga inköpspris.

Hur ska jag ställa mig till detta?
Jag anser att jag bör få ett par likvärdiga byxor i GTX XCR som utbyte utan extra kostnad, då butiken inte kan leverera samma byxa som jag hade köpt ursprungligen. Att ordinarie pris på en ny byxa är betydligt högre än det jag betalade för mina ursprungliga på rea tycker jag inte har någon betydelse, då jag anser att jag bör gå skadeslös ur det hela.

Någon annan här som varit i samma situation? Någon som har koll på tillämpningen av konsumentköplagen? Skriv en rad!

Hälsningar
Gustav
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Priser?

Här kan man ju fundera vad som är rätt egentligen. Om butiken köper byxorna av Norröna för t.ex. 1000:- så spelar det ju inte Norröna någon roll vilket pris butiken säljer för. Om Norröna då godkänner det som reklamation så måste det ju innebära att de betalar tillbaka tusenlappen till butiken alt. skickar ett par likvärdiga byxor. Om man i butiken då säger att du inte kan få det utan måste betala extra för ett par likvärdiga byxor så handlar det ju bara om att butiken vill få in så mycket pengar som möjligt. Norröna däremot har gjort vad de bör göra. Eller är jag helt fel ute?
 
Nja, det är väl alltid återfösäljarens ansvar. Vad de sedan har för deal med leverantör eller tillverkare ska vi konsumenter inte behöva bekymra oss om. Och reklamation är reklamation, oavsett om du köpt brallan på rea eller inte. Annorlunda är det med olika tillverkargarantier och liknande som går utanför konsumentköplagen,

Om jag inte missminner mig säger konsumentköpslagen att:
1. Säljaren ska ha en rimlig chans att reparera skadan (låta en skomakare fixa dojorna tex.)
2. Hjälper inte det ska du få en likvärdig vara som ersättning.

Det kan vara så att de ska ha två chanser på sig att reparera. Reglerna finns väl på Konsumentverkets hemsida, skulle jag tro.

Mitt tips blir att kolla reglerna, skriva ut de aktuella sidorna och gå till butiken med utskrifterna. Hjälper inte det ringer du firmans VD. Förklara att du kräver din rätt (se till att du verkligen är din lagliga rätt du kräver) och förklara sedan i vänlig ton att du är en flitig besökare på Utsidan och andra forum och att det kommer kosta dem betydligt mycket mer än en ny byxa att bli butikens namn hängs ut där av missnöjd kund.

Är inte VD ett fullständigt spån har du din byxor inom ett par minuter.
 
1. Reparation
2. Likvärdig vara
3. Pengar tillbaka

I ditt fall blev det ju ingen reparation, då återstår punkt 2 eller 3.
Någon likvärdig vara finns inte så butiken erbjuder pengar, det är bara att acceptera.
Visst skulle butiken kunna vara snälla och erbjuda ett par andra dyrare byxor, men de har alltid rätten att "bara" betala tillbaka köpesumman.
 
Vilken tråkig attityd många som köper kapitalvaror börjar ha.
Försöker sko sig på alla möjliga sätt.
Reklamera varor och försöka få mer tillbakabetalt än man gett.
Köpa kameror på öppet köp, lagom till skolavslutningen eller pingstbröllopet, osv , osv.

I nästan alla forum som har någon anknytning till kapitalvaror så ser man dessa trådarna.

Såg förresten en "kul" grej på Ikea idag. Folk som bara tog en kaffekopp och inget glas tillsammans med maten.
Sen hämtade dom ett par omgångar läsk i koppen innan det blev dags för kaffet.
Ta det som ett gratistips.
 
Fast fan vet om jag inte skulle försöka med VD:n iallafall.

Du ringer förstås VD på Volvo Personvagnar när du har problem med din Volvo också förstår jag. (eller annat valfritt bilmärke)

Kunder som ville ha tag på mig i egenskap av VD på min förra firma fick sig en utskällning av mig personligen när dom ville klaga på någon prýttel. Efter några år gav jag upp försäljning mot privatpersoner.
 
Gå till kassapersonalen i butiken, alternativt butikschefen, dom har lön för att lösa dina problem. (VDn har viktigare saker att pyssla med.)

Säger dom att du får ett tillgodokvitto så hänvisar du till konsumentköplagen.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

http://www.konsumentratt.konsumentv...tikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

Om dom inte tror på konsumentköplagen så skickar du en anmälan till Allmänna reklamationsnämden.
 
Vad är viktigare än kunden, någon ?

Gå till kassapersonalen i butiken, alternativt butikschefen, dom har lön för att lösa dina problem. (VDn har viktigare saker att pyssla med.)

Men vänta ett tag, här var det ju så att personalen i butiken redan var kontaktad och de erbjöd bara tillgodokvitto, trots att de "har lön för att lösa problem". Eftersom de nu inte klarade av att göra detta, och uppenbarligen inte heller kunde konsumentköplagen är det inte längre bara ett "reklamatíonsproblem" utan minst lika mycket ett "managementproblem".

Och då är det nästa nivå som gäller för nästa kontakt (behöver ju inte vara VD, kan givetvis finnas annan högre chef under VD-nivå, men om inte så är fallet blir det alltså VD).

Är dock ganska nyfiken på vad du menar med att "VD har viktigare saker att pyssla med", alltså vad som är viktigare än att kundrelationerna fungerar i ett företag ?

Att ta mer eller mindre för givet att man som kund ska ha tid att lära ut konsumentköplagen till butiker med avlönad personal, skriva till ARN o s v. är ju en rätt märklig syn på värdet av kundens (obetalda) tid.

Men givetvis finns ingen rätt att bli "överkompenserad", d v s bara reapriset "måste" betalas tillbaka här. Men så finns det ju nåt som heter goodwill också, vilket inte styrs av några lagar och regler, men kanske vore nåt även för VD att fundera på trots allt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips