Rejäl känga utan läder?

Hejsan! Nu är det så att jag har tänkt ta mig upp i fjällen nästa sommar, inte gjort det tidigare. Så grejen är nu, jag skulle vilja ha en rejäl känga att gå i. Jag kommer gå med tält och packning och allt själv så det kommer väga en del.
Nu till problemet. Jag använder inte något material som kommer från levande varelser, så, finns det kängor utan läder eller läderdetaljer?
Tacksam för svar!
 
Rejäl gummistövel

Började själv min fjällvandringskarriär med att vandra i ett par rejäla gummistövlar. Tretorn Sarek btror jag de hette. Viktigt att inte välja för dåliga stövlar, kolla att de har en rejält uppbyggd sula som är gjord för vandring. Skall vara byggda runt en trä- eller stål-skena i sulan.

God tur!
 
Bulingen påpekar en väldigt viktig sak, en bra sula, kolla det !

Hursomhelst så finns det ingen rejäl känga som är tillverkad utan läder....
de utan läder delar man ut.....;)
 
Den ser ju läderfri ut iaf, synd att informationen var ju på tyska bara, skoltyskan fungerar inte riktigt längre. Tror du att den är tillräckligt rejäl för att gå runt med packning en vecka i fjällen? Kommer som sagt bära på tält också.
 
Jag tror också på en vandringsstövel. Har vandrat med både Tretorn Sarek och Lundhags-kängor och kan inte säga att stövlarna var påtagligt sämre.

Något mindre stöd för vristen blir det, men inte så att det stört mig.

Mina stövlar har en mellansula som KAN vara i läder, men jag är inte säker. Kan vara värt att gräva i för din del alltså.
 
Detta är en kanonsko. Har du små fötter (40-41) så har jag en nästan oanvänd till salu. Använt denna modell i många år nu. Aldrig ett skoskav eller andra problem trots att jag alltid vandrar stiglöst och ofta i mycket stenig terräng.

Hanwag Mountain Light GTX
HANWAG07mtnlight.jpg
 
Detta är en kanonsko. Har du små fötter (40-41) så har jag en nästan oanvänd till salu. Använt denna modell i många år nu. Aldrig ett skoskav eller andra problem trots att jag alltid vandrar stiglöst och ofta i mycket stenig terräng.

Hanwag Mountain Light GTX
HANWAG07mtnlight.jpg


Faller nog på:
-Full grain nubuck leather / Cordura upper making the boot extremely abrasion resistant and light
 
Hejsan! Nu är det så att jag har tänkt ta mig upp i fjällen nästa sommar, inte gjort det tidigare. Så grejen är nu, jag skulle vilja ha en rejäl känga att gå i. Jag kommer gå med tält och packning och allt själv så det kommer väga en del.
Tacksam för svar!

Hej!

Tänke bara fråga Varför du ska en rejäl känga, typ Lundhags/Meindl med utan skinn bara för att du ska gå med tält och packning?

Läser att det är första gången du ska vandra och då kan nog tanken vara att man Måste ha rejäla tunga saker osv... Dom flesta här på sidan har startat så(jag en av dom) men efter ett par turer så upptäcker man att det finns lättare och lika bra utrustning, om inte bättre.

Jag använde ett par lätta halvhöga Salomon skor nu under 9 dagar, en del andra har oxå använt den och ger den bra betyg. På den finns bara plast, gummi och syntetiskt mtrl.
Det finns massor av skor av lättare mtrl som funkar mycket bra för fjällvandring, det oavsett om du vandrar ostigat eller på led.

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Behandling av känga Utrustning allmänt 8
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
Sokrates Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga Utrustning allmänt 2
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
jacobzzon Gore tex eller vanlig känga Utrustning allmänt 46
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Vilsen Vill ge en Känga till tjejen. Utrustning allmänt 9
Grinchen Pimp my känga Utrustning allmänt 3
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Floot Hake till Lowa-känga. Utrustning allmänt 1
Kimkim Myggtabletter utan eld? Utrustning allmänt 2
bico Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel? Utrustning allmänt 16
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
AnnaSigridJohansson För impregnering tvättprogram utan sköljning Utrustning allmänt 3
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
haiwa Tvätt av dunsäck utan torktumlare Utrustning allmänt 6
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Mr Doderhult Kängor utan membran o dyl Utrustning allmänt 4
Aknot Karta och kompass utan meridianer Utrustning allmänt 2
Sallle Pulsklocka utan bröstband... Utrustning allmänt 6
avslutat080903 Batteriladdare i fjällen,utan ström... Utrustning allmänt 2
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
JensLarsen MSR Miniworks utan Nalgene flaska Utrustning allmänt 0
Usse Akka utan repklättring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.