Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Ja det är totalt nys det där med andas och samtidigt regntätt. I början av 90-talet skaffade jag hela ställ med både jacka och byxor från iallafall 2 kända frilufsbutiker med såna där mebran i som skulle andas och samtidigt vara regntätt. Det stället "ca: 6000:-" som var sämst "höll tätt" i en ca:200 meter lång sistapinkenprommenad med hunden, jag har inte haft något ställ eller kängor som har varit regntäta längre än ca: 6 månader. Jösses vad jag diskuterade och "stred" med dessa frilufsbutiker och membrantillverkare i mitten av 90-talet det skickades nya ställ till mig och jag skickade tillbakas länkande ställ iallafall 3 gånger. Hos en membrantillverkares agent här i sverige tyckte dom att det var mycket konstigt att man inte var nöjd med deras membran då det faktiskt var insytt i austronaternas dräkter.....jag ställde då frågan HUR OFTA REGNAR DET I ETT RYMDSKEPP OCH ELLER PÅ MÅNEN. Jag fick då till svar att det visste man inte!?!? som sagt TOTALT NYS.
 
Föredrar galon om jag ska vara helt ärlig. Det är helt tätt, men å andra sidan *är* det helt tätt, så man kan ha det en hel dag när det regnar horisontellt och ändå vara torr på kvällen. Dessutom kan man faktiskt också sitta på blöta saker utan att bli blöt i baken... Dessutom kostar det inte ens nästan lika mycket, och jag känner inte att jag blivit bedragen efteråt.

Sen får man naturligtvis anpassa aktivitetsgraden efter hur varmt man är klädd.
 
detta är väl inget nytt under solen, diffusionsmaterial är en kompromisslösning som alla vet.. ett plagg som funkar dugligt till allt men inte bäst till något?
Det är förvisso inget nytt under solen, men tillverkarna vill gärna fortsätta hävda att deras membran minnsann håller vad det lovar. Sedan tar man hutlöst betalt för detta.

LarsÖ
 
Ja det är totalt nys det där med andas och samtidigt regntätt. I början av 90-talet skaffade jag hela ställ med både jacka och byxor från iallafall 2 kända frilufsbutiker med såna där mebran i som skulle andas och samtidigt vara regntätt. Det stället "ca: 6000:-" som var sämst "höll tätt" i en ca:200 meter lång sistapinkenprommenad med hunden, jag har inte haft något ställ eller kängor som har varit regntäta längre än ca: 6 månader. Jösses vad jag diskuterade och "stred" med dessa frilufsbutiker och membrantillverkare i mitten av 90-talet det skickades nya ställ till mig och jag skickade tillbakas länkande ställ iallafall 3 gånger. Hos en membrantillverkares agent här i sverige tyckte dom att det var mycket konstigt att man inte var nöjd med deras membran då det faktiskt var insytt i austronaternas dräkter.....jag ställde då frågan HUR OFTA REGNAR DET I ETT RYMDSKEPP OCH ELLER PÅ MÅNEN. Jag fick då till svar att det visste man inte!?!? som sagt TOTALT NYS.
Ja, det är inte värt pengarna. Bättre att satsa på mer prisvärda produkter.

LarsÖ
 
Föredrar galon om jag ska vara helt ärlig. Det är helt tätt, men å andra sidan *är* det helt tätt, så man kan ha det en hel dag när det regnar horisontellt och ändå vara torr på kvällen. Dessutom kan man faktiskt också sitta på blöta saker utan att bli blöt i baken... Dessutom kostar det inte ens nästan lika mycket, och jag känner inte att jag blivit bedragen efteråt.

Sen får man naturligtvis anpassa aktivitetsgraden efter hur varmt man är klädd.
Galon är ett mycket bra och beprövat material. Perfekt att skydda sig med vid lågintensiva aktiviteter. Tyvärr, är det förhållandevis tungt.

LarsÖ
 
Däremot....

Sitter man stilla under en hel dag, vid t.ex. jakt, är det helt klart skönare med membrankläder. Sitter man instängd i galonställ med åtdragen huva och gummistövlar blir man till slut obekvämt fuktig. I dessa fall fungerar membran helt klart riktigt bra.

Så fort man börjar röra sig är det pengar i sjön. Jag själv svettas när jag tittar på en backe och kan omöjligt röra mig i membrankläder.
 
Jag håller nog med TS i princip att "andaskläder" är gravt överskattade, eller kanske rättare sagt att marknadsföringen är överdriven och missvisande. Visst är det skönt med en skaljacka som känns som en "vanlig jacka" men ändå kan stå emot regn i rimliga mängder. Men någon helhetslösning är det ju inte, särskilt inte när man anstränger sig och blir varm. Det finns ju flera varianter - till exempel så är min nuvarande skaljacka av lite "finare" goretex och den håller ju tätt även i hårt regn ganska länge. För några år sedan gick jag en vandring med en relativ nybörjare, som inför vandringen hade införskaffat en hel del ny utrustning, bla en membranjacka som enligt butiken "var vattentät och andades jättemycket. Inte svindyr relativt sett, men kostade ändå tresiffrigt. Den tredje dagen på turen - på kalfjäll - såg jag en åskskur komma med en hisklig fart. Snabbt av med packningen, på med regnkläderna. Efter tio minuters ösregn när skuren upphörde så var jag fortfarande torr under skalet, men min kamrat var blöt rakt igenom - inte fuktig, utan blöt som en dränkt katt. Detta trots att vi stod stilla och hukade under skuren. Där hade ju galonregnkläder från Jula för 99 kronor varit bättre.
 
Hade precis denna diskussion med några kompisar och slutsatsen blev ungefär som Bulingen skriver. Funktionen för GTx material är ordentligt överdrivet, visst släpper dom igenom lite men det är långt ifrån tillräckligt för att man ska vara torr. Jag blir dyngsur av galonställ men det blir jag även av mitt GTx ställ vid lite aktivitet. Jag tycker däremot galon har en fördel som Ayrin nämnde, man kan sätta sig var som helst utan att fukt kommer igenom utifrån.

Tar man med pris i ekvationen kan man undra hur GTx kläder kan säljas i så stora mängder som det trots allt gör.
 
Gtx anvands i vadarbyxor sa vissta ar det vattentatt. Kopte sjalv en av de forsta gtx vadarbyxor som fanns pa marknade for over 15 ar sedan och de ar fortfarande tata!!! Och senast forra veckan hade jag dem pa mig i Hardangervidda under en hel dag (som inkluderade massor med regn och vadning) och var i stort sett torr under nar vi kom tillbaks till taltet. Nu svettas man ju inte lika mkt pa benen som pa overkrappen sa det kan nog forklara en hel del.

Jag tror oxa att en gtx andas betydligt battre nar den far vara torr jamfort med nar den ar blot pa utsidan. Nar den ar blot, blir sjalva tyget kallare och svetten kondenseras da mot innertyget istellate for att transporteras ut som anga. Sa jag tror visst att gtx ar bade vattentatt och andas, den andas bara inte sa bra nar det faktist regnar. Men jag ar i stort sett valdigt nojd med pro shell jackan jag har nu (betydligt taligare an pack lite och inte jatte mkt tygre)!
 
Själv har jag aldrig haft några byxor i gtx eller cutan eller något annat membran som har varit täta längre än en säsong.när jag diskuterade det med en av naturkompaniets säljare så hävdade han att jag tvättade dom för sällan. Nej sedan många år kör jag med ett par regnbyxor i belagd Pertex.
Ventilerar faktiskt bättre än galon och håller allt vatten utanför.
 
I princip

Kan bara hålla med Lars.
Alla andas material fungerar ju genom diffusion, dvs så små porer att bara ånga och inte rinnande vatten kan ta sig igenom. Vilket det gärna gör om man har större avdunstningsyta på utsidan jämfört med insidan. Allt funkar så länge dessa förhållanden råder. Problemet kommer när det börjar regna. Man har lagt ett tyg utanför membranet som ska hålla vattnet borta så att man kan bibehålla den stora avdunstningsytan på membranets utsida. Om nu detta tyg blir blött så tätar vattnet till membranet på utsidan och det blir tätt.
Frågan är nu. Om det är tyget som ska hålla borta vattnet varför har man då membranet? Om membranet ska transportera ut fukt när det är torrt ute varför då inte istället använda VENTILATION istället, dvs samma tyg utan membran?
Nästa fråga. Hur mycket fukt transporteras ut genom membranet jämfört med ventilation genom armmuddar, halslinning och midja? Märkligt nog är dessa kläder väldigt välförsedda med ventilationsmöjligheter. :)
Sen upplever jag att när jackan väl blivit blöt så känns den kallare än en galonjacka. Nu är det ju porer i membranet så i princip har vattnet på insidan direktkontakt med vattnet på utsidan. Och vatten är rätt bra på att leda kyla/värme.

Huga!

Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.