Regnskydd i PU till rygga?

Jag har länge irriterat mig över att mitt regnskydd till ryggan inte är bra nog.
Jag packar ofta ÜT (übertungt), och måste ha en del grejor på utsidan av ryggan.
Och då håller inte mitt regnskydd måttet! Det är ju bara ett tunt överdrag, som tämligen fort släpper igenom fukt och väta.

Jag undrar om någon känner till ett rejält regnskydd i ehh, PU heter väl materialet (regnrocksmaterialet)..? Eller ska jag hitta ett par gamla galonbrallor och posta en ny fråga i DIY... :)

Jag får säkert många välmenande tips om plastpåsar, packpåsar, grova sopsäckar etc. Jag tar det också, fastän det nu inte var det jag frågade om... ;)

/FW.
(",)

Här kommer ett välmenat tips.
Kan du inte köra med dubbla regnskydd? Tunna regnskydd är ofta PU-belagda precis som tunna regnkläder och i många fall tältdukar. Dessa kan släppa igenom fukt, speciellt då tyget inte är spänt så att vattnet rinner/studsar av.
Ett tjockt regnskydd i galon eller liknande skulle väl bli väldigt otympligt? Två tunna skulle säkert hålla fukten ute och de skulle vara lättare att packa undan.
/daniel

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Färsk pu är plastbelagd på insidan och vattentät. Vad med att köpa ett nytt extrastort och se hur det fungerar? Det finns fler leverantörer än ego kan räkna upp men mitt senast till +130l säcken köptes av Globetrotter. Ännu håller det tätt.
Rejäl trädgårdavfallssäck i ryggsäcken är aldrig fel som regnliner, äldre ryggsäckar brukar läcka lite i sömmarna.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips