Regnskydd ... hur fixar man det enkelt?

en variant på skydd

En kvadratisk presenning ca. 3 x 3 meter, sätt fast ena hörnet i ett träd ca. 2 meter upp, fäst det diagonala hörnet i backen, spänn ut de andra hörnen åt sidorna. Då får man ett skydd där man kan sova och samtidigt ha en öppen eld som är under tak utan att elden är i vägen när man vill komma ut. Sätts upp på ett par minuter om man vill ha ett tillfälligt skydd för att laga mat eller bara rasta en stund om vädret är dåligt.

Billigare i år

Hillebergs Tarp är billigare i år. Dessutom så finns de i två varianter. Den billigaste och kraftigaste kostar 990:- (0,8kg) medan den lätta - samma som ifjol - kostar 1590:-.
Prismässigt så börjar Hilleberg m.a.o. närma sig Golite m.fl.

Vet någon om det går att få tag på Tatonkas (rektangulära) Tarp i Sverige? Den verkar kosta 49 Euro på Globetrotter och det känns ju rätt humant men jag ids inte dra iväg en beställning dit bara för den... ;)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Re: Re: Blir inte det tungt att ha med?

nermander; sa:
Exakt så gjorde jag. Fast jag har inte klippt sönder tältet ännu för jag konstaterade att det är rätt skönt att slippa diverse småkryp i ansiktet när man sover. Mitt kostade 99 spänn på Rusta men hade jag vetat att jag skulle behålla det helt hade jag nog köpt det som bl.a. Coop Forum säljer (det är ett par hundralappar dyrare men har reglerbar ventilering och myggnätsdörr).

Jag gillar din tankekedja där.

"Jag skulle vilja använda ett lätt och billigt vindskydd istället för ett tungt och dyrt tält."
"Jag köper ett skräptält, och använder duken, det blir lätt och billigt."
"Hm,... det var ju bekvämare att använda det som tält."
"Äh, jag skulle köpt ett lite bättre tält, även om det blir tyngre och dyrare."

;-)

Re: Re: Re: Re: Blir inte det tungt att ha med?

GustavOh; sa:
Jag gillar din tankekedja där.

"Jag skulle vilja använda ett lätt och billigt vindskydd istället för ett tungt och dyrt tält."
"Jag köper ett skräptält, och använder duken, det blir lätt och billigt."
"Hm,... det var ju bekvämare att använda det som tält."
"Äh, jag skulle köpt ett lite bättre tält, även om det blir tyngre och dyrare."

Nä, tyngre hade det nog inte blivit, men grejen är ju att jag ville prova mig fram. Det finns ju inget som är optimalt för alla säsonger.

Tältet väger 845 gram (utan pinnar och stänger, pinnarna väger 120 g för 5 V-formade alu-pinnar och tältstången är min vandringsstav som är 180 g teleskopstav för 29 spänn på Ö&B, inklusive fönsterskrapa).

Sen gick ju inte tankegångarna sådär, de gick såhär:

Min pressenning som jag använder som vindskydd är lite väl tung och det gamla duschdraperiet som jag provat är lika tungt men mindre. Begagnade tält är bökigt att hitta (tar en massa tid att åka och kolla på tält) så hittar jag nåt billigt skräptält så köper jag det och använder bara taket.

Sen orkade jag inte klippa sönder tältet första gångerna jag provade det (på tomten hemma och i skogen på landet) och konstaterade att i skog med en massa spindlar och småkryp och grejer på sommaren så är det rätt trevligt med tält, men höst och vår när ohyran inte är lika frekvent förekommande så funkar vindskydd bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips