Regnkilt

Jo

Hejsan,

Tyckte att det verkade som ett spännande koncept när Klättermusen kom med sin variant och köpte en kilt. Kan inte påstå att jag gillade den speciellt mycket. Deras koncept var dock lite annorlunda, grundtanken var att man skulle ha chaps (typ http://www.outnorth.se/exped/chaps.php) på sig för att skydda benen som fuktiga buskar och dyligt och sen ta på sig kilten då den behövdes.Men då jag bara använt den på fjället, där det typ "alltid" blåser när det regnar, så slutade det med att man alltid hade både chaps + kilt på sig. Vilket gjorde att man snabbt övergick i gamla hederliga regnbyxor.

/ Stefan

På grund av att jag lätt blir svettig i regnkläder bestämde jag mig för att tillverka egna byxholkar och kilt. Det fungerade perfekt i lätt regn och måttlig blåst, men skulle de palla för riktigt busväder behövdes så kraftig konstruktion att vanliga regnkläder var enklare. Jag använde dem tills de började gå sönder. Brydde mig inte om att tillverka ett nytt set.
Problemen kan MÖJLIGEN bero på skräddaren...

HåkanF

Hejsan,

Tyckte att det verkade som ett spännande koncept när Klättermusen kom med sin variant och köpte en kilt. Kan inte påstå att jag gillade den speciellt mycket. Deras koncept var dock lite annorlunda, grundtanken var att man skulle ha chaps (typ http://www.outnorth.se/exped/chaps.php) på sig för att skydda benen som fuktiga buskar och dyligt och sen ta på sig kilten då den behövdes.Men då jag bara använt den på fjället, där det typ "alltid" blåser när det regnar, så slutade det med att man alltid hade både chaps + kilt på sig. Vilket gjorde att man snabbt övergick i gamla hederliga regnbyxor.

/ Stefan

Tack för info. Det verkar som att det inte finns några genvägar till regnkläder :)

På grund av att jag lätt blir svettig i regnkläder bestämde jag mig för att tillverka egna byxholkar och kilt. Det fungerade perfekt i lätt regn och måttlig blåst, men skulle de palla för riktigt busväder behövdes så kraftig konstruktion att vanliga regnkläder var enklare. Jag använde dem tills de började gå sönder. Brydde mig inte om att tillverka ett nytt set.
Problemen kan MÖJLIGEN bero på skräddaren...

HåkanF

Känner du skräddare ?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips