Regnjacka längre modell

Tjo! Senaste fjällvandringen längs Nordkalottleden t Hellemobotn bjöd på regn flera dagar, och tyckte inte att ITAB Packaway dög till riktigt. Jag har använt den bara några ggr på drygt ett år men den blev fuktig direkt inuti första regndagen på denna tur, mindre trevligt.

Jag söker ett nytt regnplagg liknande detta, finns det?

*Relativt lätt och packbar, max 400g helst
*Mjukt och tyst material
*Längre modell som täcker röven
*Huva
*Helt vattentät, behöver inte vara "andas-material", utan ska helst tåla lite tuffare tag som att ligga i vid elden och gå genom blöta snår.

Jag har sett försvarets gamla regnrock som jag gillar modellen hyfsat på, riktigt tålig och bra ventilation framtill, men den känns alltför tung och klumpig för att ha med i ryggsäcken på vandring.
 
Inga svar än så länge...

Är också intresserad av en längre lätt jacka, däremot vill jag ha den i ett andande tyg. Någon som har ett förslag?
 
Blir det inte väldigt svårt att matcha både lätt och packbar och att den ska tåla tuffa tag och dessutom vara längre än normalt..

Det låter som det är en viktigare prioritering att den är tuff och stryktålig. Lite extra vikt är nog värt det ?

mvh // Johannes
 
Korrektion

För mig personligen är vikt viktigare än stryktålighet. Vill inte ha den allra lättaste jackan som inte tål så mycket men en tung kraftig jacka som är byggd som en stridsvagn är overkill.

Kostnad är svårt att säga - just nu söker jag bara efter förslag. Max 3000 kr är troligen ett ganska bra riktvärde
 
Tack!

Bergans är ganska bra kvalitet, har en Superlett nu. De har en egen definition på vad som är lätt helt enkelt. Om Snöhetta på 750 g är lätt måste ju 500 g vara superlett (!) ;)

Har någon fler förslag så är det välkommet. Har precis börjat leta själv så hittar jag något så postar jag det här.
 
Jag söker också en lång regnjacka men under tusenlappen. Den kommer bara att användas som regnjacka. Vill helst ha en grön med textilaktig insida och grön utsida. Ventilationspaneler är ett måste. Har kollat i lite jaktbutiker men antingen är de lite onödigt grova eller så saknas ventilation. Sambon har en äldre no-name som är precis vad jag söker. Borde inte kosta mer än max 400-500.

Beslutet mognade fram under ett ösregn i Sarek i somras när jag fick vatten rakt ner i ena fickan och var torr och varm överallt utom framsidan av kalsongerna. Har en Haglöfs LIM GTex PacLite som är bra som regnjacka men alldeles för kort för vissa regn.
 
Kolt och parkalängden har sina givna fördelar. Har en uråldrig HH som uppfyller kraven utom vetilation under ärmarna men tyvärr görs inte modellen längre.
Midjemodellerna må se häftiga ut i butikerna men är inte funkis i terrängen.
Min Taiga i Vapenrockslängd fungerade bra vid tropiska regn senast det behövdes, men den väger 800g inklusive bixtlås där de behövs.
Modellen lär gå att få tag i för ca 4 kKR.
 
Hoppsan, här har det blivit liv i tråden :)

Ja det är förstås så, att både lätt och stryktålig är svårt att kombinera. Jag har kollat runt efter jackor med parka-längd och hittat dessa, dock är det i andas-material så glödsprätt på dessa är nog inte så lyckat ;)

Detta är relativt lätta jackor, kring 400g och längre modell:
Patagonia Torrentshell Parka
Cabela's GORE-TEX® PacLite® Rainy River™ Parka
The North Face Venture Parka

Venture har pit-zips och Cabelan har stora fickor vilket kan fungera som viss ventilation om jag förstått det rätt.

Av dessa finns TNF:en och Cabelan för ca 80$ USD från UWESA, så med frakt och allt blir det ändå rätt billiga jackor. Cabelan har fått grymt bra recensioner, och vissa säger att utsidan av jackan är av den mjukare ytan och inte så glatt vilket tilltalar mig. Ska fundera lite till innan jag beställer.
 
Blev Venture...

Beställde en TNF Venture, den ska enligt uppgift väga ca 425g, med pit-zips och av parka-längd. Jag återkommer med omdöme när jag testat den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
ghostface Längre skaljacka? Kläder 16
srpp Som ullfrottetröjan fast längre alt. tightare Kläder 2
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
JorgenB Ulltröja modell lusekofta Kläder 7
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
victorg Kommer Lundhags Syncro ersättas av annan modell? Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.