"Refurbished item": GPS, OK/NOK?

Refurbished Nuvi 255

Summerat efter 2 veckors användning "söderöver":
enkel att använda, smidig, funktionen för prognos för ankomsttid funkar fantastiskt bra (om man inte fastnar i t ex tysk Stau, förstås). En bra bas-GPS, känner inte direkt att jag saknar några finesser/funktioner, som filvalsassistans etc.

Sen som alla GPS:er vill man ju såklart ha en vanlig papperskarta att jämföra med, ibland känns förslagen till rutt lite märkliga men det beror väl till stor del på hur man valt kortaste/snabbaste/billigaste etc.
Och sen får man väl se hur länge kartmaterialet håller sig tillräckligt fräscht, det ingår ju inga uppdateringar.

Sen som alla GPS:er vill man ju såklart ha en vanlig papperskarta att jämföra med, ibland känns förslagen till rutt lite märkliga men det beror väl till stor del på hur man valt kortaste/snabbaste/billigaste etc.
Och sen får man väl se hur länge kartmaterialet håller sig tillräckligt fräscht, det ingår ju inga uppdateringar.

Jag hâller med om behovet att ha lite koll pâ vart man ska. Mina navigatorer har alltid tagit mig rätt, men ibland pâ lite konstiga sätt.
Ett tips är att titta pâ en karta och välja nâgra stödjepunkter, sen lägger man dom som viapunkter i en rutt. En del navigatorer envisas med att man mâste till dessa innan de lâter en köra vidare, en del nöjer sig med att man var nära, sâ testa först och välj punkter därefter. Vägkorsningar är bra.

I min G250 är kartorna frân tidigt -09 och i min G765 är dom frân i vâras och det är en hel del uppdateringar. Jag brukar uppdatera vart annat âr men till nya leksaken ska jag köpa NüviLifetime, kostar inte sâ farligt mycket och jag behöver det(tycker jag).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är svårt att skylla på GPS:en då man som du också noterar kan styra hur den ska bete sig. Jag brukar alltid pejla lite på papperskarta i förväg för att se att det inte blir nåt tok. Nu har jag nya fina POI för STF:s anläggningar och rastplatser m.m. Kalasbra då vi kör mycket på våra semestrar och kan planera in fik och (hund)raster en stund i förväg.

Det är svårt att skylla på GPS:en då man som du också noterar kan styra hur den ska bete sig. Jag brukar alltid pejla lite på papperskarta i förväg för att se att det inte blir nåt tok. Nu har jag nya fina POI för STF:s anläggningar och rastplatser m.m. Kalasbra då vi kör mycket på våra semestrar och kan planera in fik och (hund)raster en stund i förväg.

Rastplatser och WC är perfekta POI, jag har lagt in dom med 2km förvarning sâ hustrun hinner bestämma sig för om hon behöver stanna eller inte.
Hittade du STF:s POI pâ deras sida?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips