Reflexgolv vid vintertältning?

Någon som har erfarenhet av att placera ett större aluminium-golv under tältet vid vintertältning? Se "Reflex tältgolv" för 149 kr på http://www.friluftsvaror.se/varor/liggunderlag.htm.

.... alternativt placering av dubbla "Aluflex underlag" (samma webbsida som ovan) under t ex ett thermarest?

Vintertältade förra året och frös då häcken av mig. Kylan gick rakt upp från snön under tältet, via luftspalten i liggunderlaget, upp och in i sovsäcken. Otrevligt.

Nu har jag köpt ett bättre liggunderlag - med inbyggd isolering - men vill ändå säkerställa varmare nätter med ytterligare någon form av isolering.
 
Hej!

Jag har en liknande aluflex pressenning som alltid får följa med i tältpåsen. Vintertid brukar jag lägga den under tältet, mest för att skydda golvet för eventuella vassa stenar, kvistar som göms i snön och den kanske reflekterar lite värme också.
På sommaren har jag den som golv i absiden (det blir mycket mindre skräp i tältet då) eller så spänner jag den utanpå tältet med alu-sidan ut om man misstänker att solen ska steka hårt på morgonen.

VH/Anders
 
Skulle du säga att reflex-/aluminumgolvet är värt investeringen och den extra vikten - för den värme och isolering som ges? (Bortsett från att den också skyddar själva tältgolvet)
 
Skulle du säga att reflex-/aluminumgolvet är värt investeringen och den extra vikten - för den värme och isolering som ges? (Bortsett från att den också skyddar själva tältgolvet)

Ja, helt klart! Jag köpte den som militärt överskott för 20 spänn, och beträffande vikten tycker jag att det är OK. Jag är ingen gramjägare och sålänge ryggans totalvikt känns bra så är jag nöjd.

VH/Anders
 
Någon som har erfarenhet av att placera ett större aluminium-golv under tältet vid vintertältning? Se "Reflex tältgolv" för 149 kr på http://www.friluftsvaror.se/varor/liggunderlag.htm.

.... alternativt placering av dubbla "Aluflex underlag" (samma webbsida som ovan) under t ex ett thermarest?

Vintertältade förra året och frös då häcken av mig. Kylan gick rakt upp från snön under tältet, via luftspalten i liggunderlaget, upp och in i sovsäcken. Otrevligt.

Nu har jag köpt ett bättre liggunderlag - med inbyggd isolering - men vill ändå säkerställa varmare nätter med ytterligare någon form av isolering.
"Reflex tältgolvet" väger 500g! Det är mer än vad tre "Jysk-liggunderlag" väger! Jag tror att du får mycket bättre isolering om du förstärker med ett eller två cellplast-underlag istället.
 
Rent instinktivt skulle jag säga att ett stort, tunt, underlag i cellplast ger en miljard gånger bättre isolering än något som bara reflekterar strålningsvärme.
Man kan ju inte reflektera kyla, så spegeln isolerar bara där du själv befinner dig. Och bara den strålade värmen, inte den ivägledda (som gissningsvis är bra mycket större). Cellplast isolerar överallt - den hindrar helt enkelt den goa värmen i tältet från att ledas iväg ner i golvet.

Till exempel Exped Doublemat Evazote:
200 x 100 x 0,4 cm, 390 gram, 375 kr.
(Täcker golvet på ett normalstort tvåmanstält. Evazote är dessutom ett av de mer hållbara liggunderlagsmaterialen)

maxi%5CBS3200EX.jpg
 
Underlaget

har störst betydelse, dubbla liggunderlag viktigare än folie under tältgolvet. Snöka varmare (mer än en gång) och vindtätare än tält. Val av tältplats och lämurar har stor betydelse vintertid. Mången som har värmeproblem vintertid har förlite under och för lite på sig i form av innesluten luft. Men jag har sett det motsatta oxså en -40 säck vid -5 kan ge omvända problem.....
 
Snarare sämre!

Aluminium är en mycket god värmeledare och vid direktkontakt dominerar värmeledning över strålning. Reflektion av värmestrålning kan du kanske tillgodoräkna dig om du enbart har luft (eller vakuum teoretiskt sett) mellan dig och aluminiumfilten.

Du kan enkelt testa det genom att modifiera det klassiska "slicka på lyktstolpen testet i minusgrader" fast med en bit aluminium istället och jämföra det med cellplast. Det är inte riktigt samma sak, men nästan.

Aluminiumfolie är däremot både vind och vattentätt vilket ibland utyttjas.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rambehr Tältplatser vid sjö Uppsala Bo och sova 3
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
KimmyA sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck? Bo och sova 16
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
elinjani Campingtält vid Kebenekaise fjällstation? Bo och sova 9
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
mBengtson Hilleberg Jannu, tight vid frontbåge Bo och sova 1
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Davva2 Klymit X frame vid vintertältning? Bo och sova 2
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
friskluft Liggunderlag vid ryggproblem? Bo och sova 5
AndreasE liggunderlag vid ryggproblem Bo och sova 11
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
BrittMarie Vintertältning Bo och sova 30
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Allsport Vintertältning Bo och sova 8
qpg Utrustning för vintertältning? Bo och sova 17
sture vintertältning Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.