Vintertältning

Hej!
Jag och en kompis är rookies på vintertältning, men i helgen gjorde vi ett första försök. Med -15 grader i luften, lite snö och fullmåne fick vi en kalasupplevelse.
Temperaturen i sovsäckarna var helt OK under natten, men problemet var att det kylde underifrån, vilket kändes på kroppsdel som låg mot marken. Vi hade båda "vanliga" liggunderlag (ca 10mm). Under tältet hade vi lagt ett tunt lager granris på ett tunt snötäcke.

Har ni några tips på bra olika liggunderlag eller luftmadrasser samt hur man förbereder underlaget?

mvh Tommy
 
Tjock underlag

Hej!

Ni borde nog satsa på tjockare liggunderlag eller dubbla. Tyvärr är det dåligt om 2-centimeters lagg på den svenska marknaden, om man bortser från uppblåsbara.
På sportsnet.se finns ett 14mm för 350 kr.

Att lägga granris under tältet tycker jag är onödigt om man har ett bra liggunderlag. Är det snö packa till den lite snabbt med skidorna. Att hålla på att gräva ner tältet är slöseri med energi.

/Per Wiklund
 
Det är som Per säger att man måste ha dubbla eller ett rejält tjockt underlag när det är bistert ute. Själv har jag, ibland när det varit riktigt kallt använt ett renskinn som jag brett ut i tältet och ett tjockt liggunderlag ovanpå. Det blir riktigt gött! Granris skulle inte jag heller rekommendera, dels för att det krävs ett rejält tjockt lager för att få en isolerande effekt, dels för att jag inte vill ha nån vass grankvist uppstickande genom tältgolvet.

David
 
Thermarest

Vi kör med ett vanligt liggunderlag och ett thermarest ovanpå (man måste ha med ett vanligt vintertid ifall att therma't punkteras), det ger en varm och mysig natt.

Snöbrist kyler ju också, eftersom ett snölager isolerar mot markkylan.

Och glöm inte mössan!
 
Under viktigast

När jag vintercampar så använder jag det lite tjockare Terma-Rest, det räcker för detta ändamål.
Om det finns tillgång till granris och tältplatsen skall användas för flera dygn så är ett rejält lager granris under tältet väldigt bra.
Jag har sovit med tunnaste Terma-Rest och även Karrimats 18 mm:s liggunderlag utan att frysa.
Sen skulle jag också villa säga att utifrån mina erfarenheter så är snacket om att man "inte ska sätta på sig mer kläder i sovsäcken när man fryser, utan lägga dem ovanpå sovsäcken" kvalificerat skitprat och inget annat.
Undantaget då att knäppa igen dunjackan och dra den på fotändan av sovsäcken, har hjälpt mina köldkänsliga fötter genom vintertältnätter många gånger.
 
Re: Under viktigast

klippen; sa:
...
Sen skulle jag också villa säga att utifrån mina erfarenheter så är snacket om att man "inte ska sätta på sig mer kläder i sovsäcken när man fryser, utan lägga dem ovanpå sovsäcken" kvalificerat skitprat och inget annat.
...

Instämmer till fullo! Man önskar att de som för sk experttips vidare först kontollerat sanningshalten genom egna försök och inte bara okritiskt upprepar dem.

Ibland är det bättre att hålla mun och verka dum än att öppna den och bevisa det.

God jul och gott nytt år till alla!

//p-a
 
Re: Re: Under viktigast

God fortsättning på er alla!

Glöm inte bort att ju mer kläder ni har på er i sovsäcken desto mer fukt/kondens kommer de att innehålla när ni ska upp på morgonen. Så då är det bättre att ha de på/under/i/utanför sovsäcken.
Personligen avskyr jag att frysa på morgonen. :eek:)

Då är det ändå bättre att köra ett litet uppvärmningspass innan sovsäcksgåendet och låta överskottsvärmen värma upp sovsäcken.

Hur ni än gör... trevlig tur!!!

/Dalle, i ett kallt men vackert Östersund
 
Mer svar

Åtminstone när det är - 15 grader Celsius eller kallare får man förmoda att den kondensfukt som bundits i kläderna för att man haft ett lager extra på sig i sovsäcken, med metoden ha grejerna ovanpå säcken, hade kondenserat i sovsäckens stoppning och där blivit till is. Om man ligger ute flera dyggn i sträck vid rejält kall väderlek är det viktigt att undvika detta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...