Vintertältning

Nu när vi har så fin vinter här hemmavid tänkte jag att jag skulle ut och testa hur det är att tälta när det är snö.

Har läst att man kan använda skidor och stavar att förankra med, men det funkar ju inte i ringarna som sitter hörnen på tältbotten. Jag har inga snöpinnar. Hur ska jag göra? Det blir nog lilla Hb Akto som får följa med ut på testtur.

Vill gärna ha råd om hur jag ska bära mej åt!

TACK!
BrittMarie
 
Att börja

Jag antar att det i hemma terrängen finns skog tälta i så fall där-

Tranmpa till snön med skidor på en yta som är större än tältets botten area låt det sätta sig och frysa till 15 till 30 minuter.

Om du är i skogsterräng kan du skära till vintetältpinnar av lämpligt sly, brukar inte sörjas av markägaren. Vill man lyxa kan man lägga ett lager granris ovanpå den tilltrampade snön.
Vintertältpinnarna kan vara sisådär tre decimeter långa. Kan stickas ned direkt i tältets öglor. Eller bättre är att sätta tampar i öglorna och fästa dem mitt på tältpinnen, gör en skåra i snön som tampen läggs ned i och tältpinnen blir då nedsänkt i snön vinkelrätt mot tampen. Skotta på snö och trampa till.

Skotta upp lite snö mot nederdelen av yttertältet-
 
Jag skulle använda en liten uppfinning som heter "snöre". Då kan man knyta fast stora saker i de där ringarna.
Tack för tips!
Funderade faktiskt på sånt där "snöre" om det kan va nåt, och det kan det tydligen!
Eftersom det blir en testtur för mej kan jag ju passa på att testa olika sätt att fästa tältet. Det dumma med Aktot är att det måste fästas på åtta ställen för att stå, medan stora Berganstältet klarar sej med fyra.

Känns lite fånigt att jag som är så van tältare andra årstider, inte vet hur jag ska bete mej på vintern...
BM
 
Ang tältpinnarna så använd nått långt och brett, snötältpinanrna från hilleberg är ca 4 cm breda och 30/40 cm långa, som referens.
Och se till att fästa snöret i mitten av pinnen, och lägg pinnern horisontellt i snön så fördelas kraften jämnast..
Sätt pinnen så långt ut som möjligt så tältet är hyffsat spänt, packa snö runt pinnen.
Vänta en stund så snön hinner sätta sig, då sitter pinnen fast som i sten och man kan spänna tältet minst lika bra som på sommaren :)

Sen är det guld värt att ta med en liten borste för att borsta bort snö innan man går in i innertältet.

På morgonen så är det bara att packa ut allt i tältet, stänga alla dragkedjor och låssa stormlinorna, och sen ruska ordentligt i bågarna som värsta orkanen så får man bort den mesta frosten i tältet!
 
Det är inget att vara generad för... all början är svår...

Det är bara att pröva och skulle du misslyckas är det ingen katastrof. Men som antytts tidigare. Gör ca 0,5 meter långa slingor som du fäster i ringarna med en lärkögla. I slingan kan du sen på motsvarande sätt fästa 20 cm pinnar, stenar eller vad du nu har tillgång till. Fjällbjörkspinnar eller vide fungerar om man inte har nått annat att tillgå så länge pinnarna får fysa fast ordentligt.

Skulle dock inte använda skidor eller stavar till detta om det inte är nödfall. Detta då man kanske vill göra en månskedstur på natten eller bara behöver komma bort några meter från tältet för att göra nr1 eller 2 och då kan ett par skidor göra hela skillnaden mellan en enkel tripp eller ett antal meters snöpuls i djupsnö.

Lycka till

Vänligen/Dag
 
Snabb varianten av snöpinnar stavas plywood. 10*15 cm bitar med två hål på mitten, knyt en slinga genom dem som du sedan fäster i tältets linor med en lärkfot.

Tycker du sedan att vintertältning är något riktigt kul kan det vara värt att uppgradera till något lite hållbarare, plywooden har en tendens att kunna spricka om den frusit fast ordentligt.

Nu vet jag inte exakt hur innertältet i Akto ser ut men jag som använder mig av ett Nammatj har oftast problem med att sovsäcken ligger emot innertältet på vinter(tjockare liggunderlag, tjockare sovsäck) så när jag fått upp tältet så brukar jag trycka undan snö i fotänden så det blir som en grop där så innertälts golvet hamnar längre ned. Grop i absiden brukar också vara skönt att ha för att kunna sitta orddentligt, laga mat med minimalrisk för lågor som når tältduk mm.

Ett par till tips:
*Kiss flaska! Måste för vintertältning, märk upp den bra! Både synligt och kännbart(t.ex. några varv med silvertejp)
*Diskborste för att borsta bort snö från kläder. Kan med fördel även användas för just diskning för att spara några gram.
*Att elda med köket ett par minuter utan kastrull på höjer värmen med rätt så många grader i tältet, kan vara skönt när man ska byta om, sitta och äta mm. Tänk dock på att du kommer börja frysa rätt snart när du stänger av det så jag brukar inte elda den sista halvtimmen eller så innan jag lägger mig för att slippa vakna nån timma senare och frysa.
*Stäng dörren till innertältet bara halvvägs upp, då får du inget drag precis ovanför huvudet och du kommer inte få nån kondens på innertältet. På morgonen kan du stänga innertältet helt och sen skaka yttertältet ordentligt om du har mycket kondens/frost på det utan att få det på kläder, sovsäckar mm som ligger i innertältet. Nackdelen är att det blir lite kallare i tältet under natten.
*Ta inte snö inifrån tältet för att smälta till vatten, fyll istället tältpåsen utifrån. Vid en natt på samma ställe kanske det inte är så viktigt men kör med basecamp så kommer sot från köket och annat skräp smutsa ner snön ordentligt och den kommer inte smaka gott.

I den här tråden finns också många bra tips och trix för vintertältning:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52878&highlight=l%E4gerteknik
 
Tack igen för praktiska råd och länktips!
Nu är inte längre frågan OM jag ska ut och prova, utan NÄR!?!

En undring, "lärkögla och lärkfot" säger ni, antar att det är en knop som jag inte fick lära mej i scouterna...hur gör man den?

Hälsn. BM
 
Själv beställde jag just 16st snöpinnar från North star som jag väntar på just nu.
15:- styck för 30cm kändes överkomligt och de hade gratis frakt vid förskottsbetalning.
Provade med bilskrapor innan men var inte riktigt nöjd. När jag ska upp på tur kommer jag nog gräva ner skidor och använda stavar för att komma ner i vikt på packningen.
 
Själv beställde jag just 16st snöpinnar från North star som jag väntar på just nu.
15:- styck för 30cm kändes överkomligt och de hade gratis frakt vid förskottsbetalning.
Provade med bilskrapor innan men var inte riktigt nöjd. När jag ska upp på tur kommer jag nog gräva ner skidor och använda stavar för att komma ner i vikt på packningen.

Vanliga billiga packpåsar är också bra och lätta. Fyll med snö och gräv ner. Våra sitter kvar på tältet när det packas ner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.