Recept på UL frukost

Varför inte extra fett i maten? Borde vara billiga kalorier, sett till vad det väger. Man kan lätt göra egen ghee eller smälta/rena talg eller späck. Står sig fint utan kyla sen. Kokosolja är ett annat alternativt och man behöver inte göra något med det. Personligen tycker jag det är gott ibland men man tröttnar fort.

1 kg rent fett ger ju i runda slängar 9000 kcal. Det blir 11 g per 100 extra kcal. Borde väl vara rätt vikteffektivt?

Lätt att tranportera också. Skulle hälla det på en rostfri flaska (typ sån från Classe). Ställer man det nära elden blir det snart flytande om det inte redan är det och man kan hälla upp så mycket man vill ha utan kladd.

Allra lättast är ju att inte bära någon mat alls, utan leva av naturen d v s tigga sig fram. Även om det till viss del begränsar en till bebyggda områden

Det är underbart gott också efter ett antal dagar på UL-dieten "jordnötter och kakor". Dock får man inte vara petig med maten; som långtida vegetarian har vandringar fått mig att glatt slänga i mig både kyckling och pytt i panna.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips