RB: Elbsandstein -- som fontan fast högre

Reseberättelse, Elbsandstein

Elbsandstein är ett bergsområde på gränsen mellan Sachsen och Böhmen som klyvs av självaste Elbe. För länge sedan flöt än större älvar som bar sand och andra avlagringar ut i ett hav. Sanden sjönk ner och hårdnade till en 600 meter djup kaka som brett ut sig 2- 3 mil åt vart håll. Sedan dess har jorden kallnat, havet torkat ut, och sandstenslagret gröpts ut av vind och vatten och bildat stommen för en enorm mängd fantastiska tinnar och torn.

Bland dessa tinnar och torn finner vi mycket av den moderna friklättringens ursprung. Det går nästan inte se en av tinnarna här och inte vilja klättra upp på den, och redan på 1800-talets slut klättrade lokala slackers torn upp till svårighet svensk 5 ungefär (fr. 5a) och på början av 1900 talet klättrades de sista av de mest uppenbara tornen i svårighet upp till runt 6- (fr 5c) (Oliver Perry Smith, we salute you...)

Det är svårt att nog berätta hur vilt sönderbrutet landskapet är. I varje vrå finns ytterligare en vrå. Överallt sten. På den tyska delen finns runt 20,000 leder beskrivna, på den tjeckiska sidan runt 10,000 leder. När man planerar ett första besök kan man lätt bli nästan överväldigad av det enorma utbudet, men om man inte vill göra det allt för svårt för sig så tar man sig bara till ett område och börjar klättra det som ser bra ut.

Självaste stenen påminner mycket om den i Fontainebleau. Så för de som gillar att klättra lätta cirklar i Fontan men gärna klättrar lite på höjden också så är Elbsandstein ett fantastiskt alternativ.

[...]

Jag har alltid varit nyfiken på Elbsanstein, och pratat lite löst om att åka dit under ett par år. När jag nu i höst hamnade strax utanför Berlin -- som ligger knappt tre timmar norr om Schmilka i hjärtat av klätterområdet -- så passade det utmärkt att ta en långhelg för klättring. Erik Massih, som tidigare klättrat i områdets södra del sammans med sin hustru Sofia, var väldigt sugen på återbesök så det blev enkelt att arrangera en kort trip.

[...]

fortsättning och foton på borrbult.nu

Och det finns ännu mer...

Det finns tre böcker med gamla och tydligen mkt vackra stigar i de där trakterna.

Myndigheterna avlägsnade många gamla stigar från aktuella guideböcker och kartor pga naturskydd.

Böckerna är gränslegala, författaren säger att han bara beskriver stigarna och inte uppmanar någon att söka dem och gå där. :cool:

De där tre Stiegenbücher är tydligen bästsäljare i scenen. Jag läste något reportage om dem i Spiegel.

Här är böckerna:
http://www.stiegenbuchverlag.de/39994/41349.html

Reportaget finns här:
http://www.spiegel.de/reise/deutschland/0,1518,761524,00.html

Fascinerande! Tackar för extrainformationen. Elbsandstein verkar vara ett väldigt populärt "Mittelgebirge" för vandrare, med väldigt starkt tryck på naturen, så man förstår ju viljan att leda alla till samma ställe.

Jag kan säga att jag blir mer lockad av din berättelse än av det som visades på filmen. Tack så mycket!

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg