Nån som testat Alpine Trekkers?

Tänkte höra med alla som har erfarenhet av BCA Alpine Trekkers hur bra/dåligt dom funkar? Jag har själv kört med Diamir Fritschi FR+ ett tag nu men efter 2 brutna bindningar börjar jag fundera på Trekkers. Någon som varit med om att dom gått sönder? Hur och när har dom pajat?

Jag har kännt på dom lite och tycker det är svårt att få pjäxan att sitta fast ordentligt om man inte nästan drar av plastspännet där bak. Känns som om dom sitter fast bra om man bara får fast dom.
Hur stabila är dom att gå med? Är det någon som varit med om att hela trekkern löst ut från bindningen?

Tänkte fortsätta köra Fritschi men det kan vara schysst att ha trekkers i reserv eftersom randobindningar alltid går sönder för eller senare, verkar även gälla Duke, Naxo mm. Soft att slippa ta med flera par skidor om man ska flyga också.
 
alpine trekkers - nja!

Tjena hej.
Tråkigt med diamiren. Förstår att du har svårt att lite på den efter dina upplevelser.
Jag tycker inte speciellt mkt om trekkern. Tycker den är besvärlig att gå på skrå, den är ganska vinglig då du är lite högre upp.
Har sett den lösa ur bindning men det är ofta inställningsfråga. En öm punkt är den lilla runda brickan som är stoppbericka för justering. När den lossnar (tro mig det gör den) så trycks bindning in och den löser lätt. Du måste ha med en extra om du ska på lång tur.
Sen sitter den olika på olika pjuck, På vissa tycker jag den sitter riktigt bra.

2 alternativ:

- Silvretta har en liknande trekker. Har aldrig testat så vet inte så mkt om den

- Ska du investera så måste du kika över möjligheten att köpa dynafit. Visst andra pjäxor men det är mitt favvo.

SJ
 
Har ett par alpine trekker till mina vanliga skidor och pjäxor. Tycker att dom fungerar bra. Har som mest använt dom under en topptursvecka med c:a 4-8 timmars traskande per dag. När det är mycket snö är det inga problem, Läskigare blir det på isigt skrå då man inte har samma möjlighet att använda stålkanterna.
Går man som jag ganska sällan på topptur och prioriterar nedför mer än lättja uppför är dom ett bra alternativ.
 
Har vid olika tillfällen ägt och använt dom, men brukar mest ha dom för utlåning då folk vill "prova på" att åka off-piste med möjlighet till lite toppturande.

Personligen tycker jag dom suger fett, jag går hellre i snöskor än använder dom annat än på ytterst enkla turer då jag absolut inte är beroende av saker och ting ska "fungera".

Vill du åka brant och hårt men inte litar på diamiren eller liknande lösningar så kör på ett par avhuggna toppturskidor med en lättviktsbindning som du kan sätta på ryggan vid nerfärd, snöskor eller annat, men vill du gå nånting brantare än 30 grader och göra lappkast på hårt underlag så kan jag lova att du INTE vill stå med trekkers på fötterna.

Ett alternativ är ju att börja köra telisar annars ;-) Jag har kört några turer med det, men på grund av teknikbrist har jag blivit tvungen att backa från de allra brantaste åken...

Jag har sett två ganska otäcka fall på just trekkers då vana toppturare har haft dom som låneutrustning och dom kajkat ihop vid fel tillfälle...
 
Använder själv mig utav Alpine trekkers då jag går på turer, dock går jag sällan på några långa turer, sällan längre än 4 timmar. Då jag värdesätter det fakto att jag kan använda min sth16 bindning vid åket högt så är trekkers det självklara alternativet för mig, även om jag inte tycker dom är så vridstyva och dom känns verkligen rappliga så duger det för mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.