alpine trekkers som anmarsbindning?

Hej,

Jag undrar om någon vet om det är möjligt att skruva fast ett par "alpine trekkers" direkt på ett par skidor och använda det som bindningar på ett par anmarsskidor?

Tanken är att skapa ett par så billiga anmarsskidor som möjligt som funkar med storskor.

Jag förstår självklart att det inte är något man kan ge sig ut och åka skidor med. Men jag undrar om det duger för att ta sig till och från isen, när man är ute och klättrar.

//Felix
 
Senast ändrad:
Det funkar säkert, men blir inte bra.
Är det enbart billigt som lockar så hade jag nog hellre kollat runt på begagnatmarknaden. Visst är 3000 kr mer pengar än 2000 kr, men dyrt blir det först när du betalar ett överpris! Att snickra ihop en billig hemmalösning som man svär över och använder 2-3 gånger innan man ger upp blir inte så billigt i långa loppet.
Lycka till!
 
Hej,

Jag undrar om någon vet om det är möjligt att skruva fast ett par "alpine trekkers" direkt på ett par skidor och använda det som bindningar på ett par anmarsskidor?
Tanken är att skapa ett par så billiga anmarsskidor som möjligt som funkar med storskor.
Jag förstår självklart att det inte är något man kan ge sig ut och åka skidor med. Men jag undrar om det duger för att ta sig till och från isen, när man är ute och klättrar.
//Felix

Vilken terräng? Om du tänker relativt platt terräng till och från klätterklippan kanske en Tegsnäsbindning eller liknande kan duga. Passar till vad f-n som helst i skoväg men funkar inte särskilt bra till utförsåkning, visserligen har jag aldrig prövat kombinationen Tegsnäsbindning och alpinskidor, men...Bindningen finns hos t.ex Northstar.
 
Utför

Alpine treckers direkt på skidan kanske funkar för att gå upp, men vänder du och åker nerför bryter du sönder den så fort du försöker svänga. Finns det inte varianter med remmar som är både lättare, bättre och billigare?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.