randonne vs alpine trekkers

Ska nu köpa nya skidor, funderar på vad jag ska välja för bindning till mina freerideskidor. Kommer åka både pist men också satsa en del på toppturer o står nu i valet och kvalet i vilken bindning jag ska välja. Några tips?
 
det finns en tråd på dette forum.

her kommer den



gmg

Utsidan - Forum > Skidalpinism>
Inlägg: Randoneé-bindning eller alpine trekker?
< föreg. inlägg nästa inlägg >


starta ny diskussion | maila inlägget till någon | visa utskriftsversion

--------------------------------------------------------------------------------
skarped (Michael Skarped)
antal inlägg: 1
profil |email||andra inlägg
2006-11-26 19:12 rapportera | redigera


Är det någon som har provat alpine trekker och vet vad det är för nackdelar resp. fördelar? Eller skall man helt enkelt ha en randoneébindning?

/Michael
svara på detta inlägg svara med citat


--------------------------------------------------------------------------------
granbom (Mikael Granbom)
antal inlägg: 429
profil |email||andra inlägg
2006-11-26 21:08 rapportera | redigera


Efter att ha sett hur randonnebindning släppt i hälen under åkning för två av mina kompisar och läst både här och på freeride att andra haft samma problem valde jag trekkers.

Trekkers innebär extra vikt, en extra pryl att ha i ryggan men nedfärden blir stabilare och eftersom jag prioriterar detta var valet lätt.

/M
svara på detta inlägg svara med citat


--------------------------------------------------------------------------------
Jonas P (Jonas Pollak)
antal inlägg: 559
profil |email||andra inlägg
2006-11-26 23:08 rapportera | redigera


Jag har ingen egen erfarenhet då jag åker telisar, men jag har gått ganska mycket med folk på både trekkers och rando.
Min uppfattning är nog att om man inte ska gå så långt och det inte är alltför svårt så funkar nog trekkers. Det väger som sagt en hel del och tar plats i ryggan på vägen ner, men det kan man kanske leva med.
Däremot verkar det bli lite vingligt att gå på, vilket kan göra det besvärligt framför allt om det är brant och hårt.
Vad gäller problem med bindningar har jag sett det både med randobindningar och trekkers. Problem jag sett med trekkers är bla att de inte funkar så bra med Rossignolbindningar (fd Look) och att det varit svårt att få fast både dom och pjäxor i dom pga klibbig snö.
svara på detta inlägg svara med citat


--------------------------------------------------------------------------------
MP-Moller (Mattias Friberg)
antal inlägg: 19
profil |email|hemsida|andra inlägg
2006-11-26 23:38 rapportera | redigera


Som alltid beror det väl lite på användningsområdet. Vill du bara ha möjlighet till ett par toppturer om året, och tänker använda utrustningen i pisten annars, räcker det fint med trekkers. Är det tvärtom så hade jag satsat på Randoneé. Mina Dynafit har aldrig svikit mig, varken i pist eller nerför hårda toppturer. Går du längre turer, mer än 3h blir det nog tungt med Alpin utrustning och trekkers efter ett tag.
svara på detta inlägg svara med citat


--------------------------------------------------------------------------------
b_luthman (bengt luthman)
antal inlägg: 86
profil |email|hemsida|andra inlägg
2006-11-27 13:42 rapportera | redigera


turar man mycket är inte trekkers ett alternativ. efter ungefär 2 veckor på trekkers så tröttnade jag o satte på ett par randobindningar. det är smidigare, lättare bekvämare osv. att gå med, lite vekare utöfr, men jag utsatte mina för det mesta o de tjuvlöste aldrig...
jag kör iofs med Naxo, de har inte samma problem som Fritshi när det gäller flexutlösningar....
svara på detta inlägg svara med citat


--------------------------------------------------------------------------------
utomjording (Pär Lindholm)
antal inlägg: 198
profil |email||andra inlägg
2006-11-27 14:00 rapportera | redigera


Om du inte är tung och kör väldigt hårt så funkar det fint med randoné-bindningar. Jag väger kring 90 kg + prylar så kanske 105-110 kg med pjäxor, kläder, säkerhetsprylar etc. Jag har kört Freeride-binding nu i 4 år och det har aldrig tjuvutlöst. Jag gillar att köra offpist i hög hastighet och litar fullt på mina bindningar.

Vad gäller Alpine Trekkers och tunga skidprylar så blev jag så jävulskt frånsprungen av en liten tjej med stora skidor, vanliga slalombindningar, styva pjäxor och Alpine Trekkers. Wendy Fisher var det och sen lärde vi känna varandra och det är bara att inse att det inte är några problem att gå med tunga grejer om man har pannben och tränar lika mycket som hon och många andra elitskidåkare gör. Är man inte riktigt lika flitig på skidorna (under 200 dagar per år?) så funkar randoné-utrustning fint.
svara på detta inlägg svara med citat


--------------------------------------------------------------------------------
davlin-7 (David Lindholm)
antal inlägg: 31
profil |email||andra inlägg
2007-01-09 21:13 rapportera | redigera


Jag kör med ett par gamla blåa diamir 2, som jag haft i ca 5 år. Köpte dom dessutom begagnade från början. Till det använder jag vanliga alpina slalompjäxor. Själv väger jag ca 87kg i strumplästen.

Har turat med dom i Keb, Chamonix, Tärnafjällen, Lyngen, mm. Har åkt i all möjlig typ av teräng och före. Har nog totalt samlat ihop minst 35 000 uppknatade och neråkta höjdmeter, och har faktiskt aldrig haft något problem med bindningen. (Har dessutom loggat nåra meter i liftsystem att lägga till det)

Jag känner aldrig någon begränsning eller osäkerhet vad gäller bindningen, när man åker stort&fort eller brant. Dropp på över 3 meter eller puckelpist har jag inte utsatt den för... Nån gång har dom löst ut när jag inte velat, men det har berott på för klent åtskruvad fjäder. Skalan går till 10 och jag får ha dom på ca 9.5 för att det inte skall hända något oväntat. Den tjuvutlösning som uppkommer vid kraftigt flexad skida som man har hört om har inte inträffat, men då har jag iofs använt rätt styva skidor.

Är grymt nöjd med Diamir 2an. Det ända man känner är att det vore fint med ett par freeride, för att få lite mer att gå på vad gäller utlösnings intällningen.

Testade trekkers en gång och det var för tungt för mig. Jag tror att det finns en viss fara med att ha för tungt på fötterna om man inte är tränad för det. Har hört om folk som överansträngt ljumskarna pga lyftrörelsen. Har även haft lite sådanna känningar själv då jag gått mkt på topp. (Min utrusting är på inget sätt lätt trots att jag inte kör med trekkers)

Har jag bara haft tur? (Eller åker jag som en mes?)


[Ändrat av davlin-7 2007-01-09 kl 21:26]
robert
 
Hallå Luthman!

Vi ses visst i denna tråd också. Var kan man hitta info om Markers nya. Står i valet o kvalet mellan naxo och diamir och kanske även marker nu. Va enkelt livet skulle vara om det fanns en modell av varje pryl, men ack så tråkigt...
 
Varför Naxo?

Jag har inte läst så mycket om Naxo, men det verkar som den är ungefär lika bra som Diamiren, men lite sämre. Finns det någon som tycker att den är bättre?

Naxo FAQ:
http://www.wildsnow.com/articles/naxo_faq/naxo-binding-faq-index.html

Diamir FAQ:
http://www.wildsnow.com/articles/fritschi_binding_faq/fritschi-bindings-index.html
http://www.wildsnow.com/backcountry...eride-plus/fritschi-freeride-plus-inside.html

Stabilitet på randobindningar:
http://www.wildsnow.com/backcountry-blog/backcountry-ski-017-flex.html
 
Har nyligen beställt ett par nya lagg från telemark-pyrenees och bestämde mig för att montera ett par Naxo NX 21. Har förut åkt på Diamir i flera år så det skall bli intressant att jämföra. Återkommer i frågan.

Klas
 
Det jag egentligen också funderar på är; eftersom jag inte är miljonär och inte har råd att köpa alla skidor jag vill ha så är det randonne jag överväger. För jag vill ju både gå på toppturer men även åka i våra fantastiska backar på Dundret. Jag åker i pist ca 2-4 dgr/vecka och kommer försöka ta mig ut på åtminstone några längre turer framöver. Är randonne ok att åka med i pisten eller kommer jag bara bli förbannad för att jag inte har slalombindningar? Jag har kört med telisar nu i 7 år men blev ju helt såld på slalom igen för nån vecka sen.. ja o då är det ju bara att falla för frestelserna!
 
personligen skulle jag inte använda randogrejer i backen, risker för att köra sönder dem är större i backen än på fjället tycker jag. kör du mest i backen så skulle jag säga trekkers. har du inte råd att ha två par skidor o kör så pass mkt i backen tycker jag att du ska ha trekkers på tur istället för att plåga dina randobindningar med piståkning.
 
Fråga

Passar på att fråga:
Hur är det med randopjäxor i vanliga alpinbindningar? Många randopjäxor har ju inte DIN sula. Finns det alpinbindningar som går att använda med randopjäxor utan att riskera att bryta benen av sig?

Jag vet att det finns randopjäxor med DIN-sula, t.ex. Garmont Adrenaline, men hur är det om man vill använda sina Garmont Megaride eller Scarpa Denali med alpinbindningar? Har för mig att jag sett folk använda Nordica TR 10 med vanliga bindningar. Gummisulan borde köra att tå-utlösaren inte funkar som den ska?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.