Ray Mears, vilken smörja

Jag gillar Ray Mears. Han kan verkligen det han snackar om, eftersom han alltid lyckas överleva tills nästa avsnitt...
Skämt åsido, även fast han alltid visar sina knallharten trix i strålande solsken med rätt grejor och med ett brett leende, så beskriver han alltid en verklig överlevnadssituation och granskar vad som kunde gjorts bättre, eller vad soom gjorde att de överlevde. Visst kan man läsa sig till detta i vissa raporter osv. men det är alltid kul att få det serverat på TV.
Angående flundran, måste det verkligen vara ett hälleflundreben? Går det inte med nåt annat fiskben? Det är lite som hönan och ägget det där... I många fall tror jag inte han visar rena överlevnadsgrejor, utan oftast är det mer fokuserat på traditionella metoder till "bushcraft" vilket jag tycker är rätt intressant, om än irrelevant för en överlevnadssituation.

/Samme
 
samme83; sa:
Det är lite som hönan och ägget det där... I många fall tror jag inte han visar rena överlevnadsgrejor, utan oftast är det mer fokuserat på traditionella metoder till "bushcraft" vilket jag tycker är rätt intressant, om än irrelevant för en överlevnadssituation.

/Samme

1. hönan och ägget: det är en definitionsfråga, är det ett hönsägg vi pratar om, det borde det vara eftersom det är höns involverade. varför heter det hönsägg? för att det kommit ur en höna eller att hönan kommer ur ägget? heter det hönsägg för att det kommer ur en höna så kom hönan före ägget och vise versa..

2. buschcraft är väl högst relevant för en eventuell överlevnadssituation, det handlar ju i båda fallen om att klara sig med ytterst begränsade medel. men en överlevnadssituation är inte den samma för två olika individer med olika kunskap, har man stor kunskap om friluftstekniker och bushcraft så har man lättare att klara sig i vildmarken än en som aldrig kommer längre än till hagaparken eller liknande anläggning.
 
Jag har inte sett TV programmen med Ray Mears som ju var början till denna tråd. Däremot tillbringade jag en dag med honom i en skog söder om London (på the North Downs, dvs innanför M25) där han visade bushcraft för rätt många år sedan. Ray var en ung student då, med ett brinnande intresse för indianer och andra naturfolk. Den här dagen visade han t.ex. spårning, att göra eld på olika vis, att bygga vindskydd, medicinalväxter och vilka träslag som var användbara till olika saker. Han pratade också vad jag skulle kalla överlevdnadsteknik, som vikten av att hålla sig torr, blodsockerhalter och orientering. Det roligaste var när han gick fram till en flock kalvar och ställde sig och andades djupt och ljudligt genom näsan, varvid kalvarna kom fram och hälsade genom att försiktigt gnugga nosen mot honom - ett knep som även svenska kossor förstår.

Hursomhelst. Jag tyckte att han var en ödmjuk kille med en respektfull inställning till sin omgivning - och vad jag minns hade han inga hälleflundreben med sig!
 
Enkelt friluftsliv var en mycket bra beskrivning av bushcraft. Helt klart underlattar det att inte vara helt vilsen med kniv och yxa nar man ar dar ute (verktyg som jag forknippar med bushcraft). Det jag menade var att man maste forutsatta att man inte ens kan bedriva enkelt friluftsliv nar man ar i en overlevnadssituation (avsaknad av kniv, yxa, tandstal och sovsack osv.). Kul att hora att nagon faktiskt traffat honom.
mvh/Samme
 
Mycket av det som han visar är sådant som är användbart om man lever i ett område under en länggre tid. (månader, år) med begränsade resurser och kanske inte sånt som man kan nyttja för att hålla sid vid liv under några dagar tills man kan bli räddad.

Jag tycker att båda ämnena är lika intressanta
 
Han är säkert jätteduktig och ödmjuk. Jag störde mig helt enkelt bara på detaljer som kanske hade mer med producenten av programmet att göra än med hans kunskap, för episoden med hälleflundrebenet skildrades som en överlevnadsstrategi mer än som att åskådliggöra en "native" teknik att tillverka fiskekrokar på.
Sen tänkte jag på när han var i Kiruna och grävde en bivack fullt påpälsad med pälsbräm och skinnmössa. Hade jag gjort samma sak hade jag varit blöt i svett efter ett litet tag vilket ju ur överlevnadssynpunkt inte är så bra i sträng kyla. Dessutom visade han hur man kunde fånga gädda? genom att göra hål i isen och agna med småfisk. Jag kan inte låta bli att undra var "småfisken" kom ifrån. Det känns som att själva tekniken ibland får huvudfokus medan det stora problemet, nämligen hur man får tag på agn (eller hälleflundreben) kommer i skymundan.
 
Det är stor skillnad mellan tv och verklighet. Ray Mears är ett ypperligt exempel på detta, när han spelade in avsnittet i Kiruna och vaknar upp mitt i natten och visar hur kallt det är, så är sanningen den att det är bara kväll och att han senare åkte tillbaka till hotellet. Eller så istället för att åka ut till den lilla afrikanska byn så kan man flytta den till andra sidan vägen av hotellet.

Som sagt det är tv...men visst är han duktig och tv-programmen underhållande men idag är Ray Mears ett stort företag som omsätter stora summor på tv, böcker, kurser och försäljning av saker som "han" använder.


Om det är någon som är intresserad av Bushcraft eller enkelt friluftsliv så håller vi på att sätta ihop en grupp som kommer syssla med bushcraft och har redan instruktör som jobbat 4 år som instruktör på Woodlore som ska komma och göra en föreläsning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.