• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ratio tjejer resp killar på Utsidan

Jag tittade på Kottetoppen, som innehåller de 100 flitigaste skribenterna. Där finns 4 stycken tjejer och 96 killar. Två tjejer i topp och två i botten - tjejerna i toppen är Ulrika här på Utsidan och en Sofi, som också verkade lite "officiell".

Speglar Kottetoppen sammansättningen här på Utsidan? Går det 24 killar på varje tjej som är intresserad av natur, friluftsliv etc?

Så illa är det nog inte.

Även om jag tar mig friheten att svara i tjejforum... Liknande resonemang har varit uppe förut, och kanske är det så att killarna hänger mer på sådana här ställen än tjejer? Dessutom diskuteras ofta tekniska frågor som tenderar att mynna ut i rena hårklyverier, och av någon anledning ser man sällan tjejer delta i de diskussionerna. Vad det beror på vet inte jag, men det kanske ni kan svara på?

Enligt egen erfarenhet ser det annorlunda ut ute i bushen, åtminstone de gånger jag stöter på någon homo sapiens -då brukar fördelningen vara 50/50.

Mvh Punkarn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"Dessutom diskuteras ofta tekniska frågor som tenderar att mynna ut i rena hårklyverier, och av någon anledning ser man sällan tjejer delta i de diskussionerna. Vad det beror på vet inte jag, men det kanske ni kan svara på?"

:) vi är mer förnuftiga?
Nej, allvarligt talat så vet jag inte varför det är så, kan inte svara på det...
;-) eller jo, jag har flera tänkbara förklaringar, men det var inte att kritisera killar jag var ute efter, utan bara nyfiken på obalansens orsaker.

Kanske du har rätt i att det är fler killar som "hänger på sådana här ställen" - för jag håller med dig om att när man väl är ute, så verkar det inte vara tjejbrist direkt.

Fördelning

När det gäller detaljgranskning av produkter och aktiviteter, så är nog männen i topp. Däremot behöver det ju inte vara så i de mer praktiska momenten. Ungefär som med bilar: Killar gillar att meka, men både damer och herrar kör.

Sen är det ju ingen tvekan om att killar generellt har lättare att "sticka ut hakan". Så i ett forum med relativt "könsöverskridande" intresseområde blir nog killarna fler.

Vad det beror på är en annan sak. Själv tror jag att det beror mycket på uppfostran, och vilken respons man får som kille och tjej när man tar sig ton.

Jag minns en journalist som ville intervjua sina journalistkollegor om varför det oftast är män som uttalar sig i massmedierna. Inga kvinnliga journalister svarade!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips