Rapadalen - tips på rutt efterfrågas

Generaliseringar

Arneri; sa:
Svar till Andreas Klingström angående nedskräpning i Sarek.

Jag tror att Lukas bekräftade mitt påstående. Andreas, om du går längs med de sträckor jag nämnde i mitt inlägg, kommer du inse vilka nationaliteter som skräpat ned. Tyska och holländska förpackningar ligger längs med stigarna. Smaijlaträffen är bland det hetaste som finns för tyska fjällvandrare. De gånger jag varit i Sarek har jag stött på fler tyskar än svenskar.
Detta borde vara svar nog!

Inget ont om tyskar, det finns tyskar som uppskattar den svenska fjällvärlden och tillbringar flera veckor i sträck i den. Dessa lyriska tyskar sköter sig exemplariskt. De skräpar inte ner och tänder inga lägereldar. Dessa tyskar är även föredömmen för svenskar, då de vet vilken orörd tillgång vi har.
Om du ber en tysk fjällvandrare beskriva skillnaden mellan alperna och fjällen så kommer han/hon troligtvis svara att fjällen är mer orörd och stugorna är hela trots att de stått där i decennier.

Om du stöter på fler tyskar än svenskar och samtidgt säger att du sett mer tyskt skräp än svenskt, kan du då i så generella termer hävda att det är tyskar som skräpar ned i Rapadalen? Kanske kan det vara så att mängden tyskt skräp mest återspeglar antalet tyskar i området och inte någon form av generellt beteende hos tyska fjällvandrare?!

Tills någon visar att andelen tyska fjällvandrare (eller holländare eller någon annan nationalitet för den delen) som skräpar ned är signifikant större än femtio procent så anser jag att kommentarer om vilka folk som skräpar ned i fjällen är såna som hör hemma i ett forum för fördommar.

/Jesper

Tid för vår tripp

Vi gick:
Dag 1 Sito - Aktse ( kan ersättas med fyhjuling och båt)
Dag 2 Aktse - Skierfe
Dag 3 Skierfe - 1112
Dag 3 112 - "Laghunen" vid dalkanten
Dag 4 och 5 dagsturer
Dag 6 Spadnek - Namasj - båt
Dag 7 fm ut till bron

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Andra förslag

Hej Allihopa

Jag & en kompis skall &-så vandra Raphadalen V32-33 Från Saltouluokta-Sitojaurestugorna-Båt till Rinim-Genom Basstavagge-Genom Snavvavagge-Sedan antagligen på Nordsidan av Raphadalen-Aktse-Kvikkjokk.

Min Morbror gick på norrsidan av Raphadalen för kanske 20år sedan. Från Snavvavagge utan att gå ned i Raphadalen utan gick på skrå utmed Stour Skoarkki, lite besvärligt sade han men det gick, samt de fick följa Alep Vassjajågåsj uppströms strax söder om den sista delningen för att kunna vada denna.

Är det att rekomendera!! Taksam för synpunkter

Jag skulle vilja komma upp på Norsidan av Raphadalen & Blir inte det svårt om man följer stigen nere i dalen från Snavvavagge-Aktse, eller finns det möjlighet att ta sig upp vid tex Lulep Vassjajågåsj?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips