randonné skidor + bindingar

hej
jag har försökt hitta information om ranndoné skidor lite här och var men det går trögt. så nu undrar jag om nån har tips. jag letar efter ett par skidor att gå på flerdagars turer med längs kungsleden och i liknande områden. Jag hittade av en slump ett par billiga scarpa t4 som jag köpte och undrar nu vilka skidor de skulle passa bra till? om ranndoné skidor är nåt att ha i åtanken? eller tips på andra skidor.
jag har förr om åren hyrt utrustning men tänkte satsa lite i år.
och så en till fråga om nån vet om det skulle funka att sätta på ett par telemarksbindningar på ett par randonné skidor så man får mer rörlighet?

hoppas det inte blev alldeles för rörigt. och att jag inte är helt ute och cyklar ;)

För det första så är Scarpa T4 telis-pjäxor, så där har du redan gjort ditt val. Så det är telis-/NN-bindning som gäller.
Valet av skidor är svårare, men ska du "bara" gå längs Kungsleden, och alltså inte göra toppturer med utförsåkning så är nog renodlade turskidor det bästa.
Jag har bra koll på utrustningen att åka utför med men slättförs-grejerna har jag ingen koll på. Det får andra tipsa om eller sök i forumet, jag vet att det har diskuterats om du söker sådana.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Randoné och telemarkskidor är i stort sett samma sak: lätta slalomskidor. Ett par ganska bra utförs-skidor som funkar med T4 är Elan Stinger. Dom finns inte längre men brukar gå att hitta begagnat. Vill du köpa nytt så finns det massor att välja på, men med T4 ska du inte ha för breda skidor, särskillt inte i Svensk hård snö.

Ska du bara gå på kungskeden ska du ha smalare och rakare skidor med mer spann, nån Åsnes eller Fisherskida.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips