Randonne i Vanoise-området?

Tjena
Funderar på att gå på tur i området mellan Prolognan de la Vanoise och Val d'Isere i påsk, är det någon som har erfarenhet av detta och som kan tipsa om lämpliga leder, refuges eller guider?
 
Hallå!
Har gjort toppturer i området under sommaren men tror att det kan vara riktigt bra även på vintern. Det finns ett flertal turer både uppåt Val Thorens och åt andra hållet mot Glacier de la Vanoise. Med utgångspunkt i Pralognan finns en refuge som heter Roc de la peche (www.rocdelapeche.com) och som jag vet är öppen året om. Längre upp i dalen finns Réfuge de Peclet Polset samt Refuge du Fond d´ Aussois. Dessa vet jag inte om de är öppna men det kan tänkas. Tips på karta är La carte de randonne (www.ign.fr) där ser du även vinterleder. Närmare Val d´Isere har jag tyvärr inte varit men ska dit i vinter så tipsa gärna!

/Johanna
 
Pralognan

Hej
Du behöver karta 3633 ET och 3534 OT.
Jag har inte gått mot Val D Isere men gjort en del åk i området.
Pralognan är ju en pärla med massor av Randonnörer i omgivningarna.
Byn i sej kallas av fransmännen för lilla Chamonix och det märks på utbudet i sportaffärerna vilken kundkrets dom har. Har på inget ställe sett ett sådant utbud av ”riktiga ”prylar.

Ett av dom klassiska åken går från Val Thorens via Col Gebroulaz varierande vägar ner över Gebroulazglacieren via Lac Blanc mot refuge de Peclet som Johanna nämner.
Alternativ väg är hög travers mot Dome de Polset och orientering österut för att hitta någon av dom fina culoirerna mera direkt ner mot samma refuge.

Passerande denna refuge som öppnar först på vårsidan kommer man till en fantastisk ombyggd gammal stenladugård med full restauration och sovmöjligheter ungefär halvvägs till Pralognan, jag har inte namnet men det är möjligen den som Johanna nämner. Den var i alla fall öppen mitten av Mars ett år då jag passerade.
Där träffade vi på ett gäng som gått från Tignes. Från toppen av Gr Mottekabinen hade dom gått rakt upp mot col Premou och ner mot Gr 55,vidare upp till Refuge col Vanoise (Felix Faure) Sen via diverse glacierer ner till Les Prioux.

Vid ett annat tillfälle var jag och mitt gäng på väg från Pralognan för att göra Grand Casse mot Cave de La Plagne men fick bryta pg a dels sjukdom och tarvliga förhållanden och överfullt i hyttorna.
Men förr eller senare skall vi ta den.
En variant från Tignes är över Co de Palet mot Pointe de Vallaisonnay. Och ner mot Cave de La Plagne. Eller Champagny Le Haut.

Hyttorna ovanför Pralognan är mycket belagda så förbokning är ett måste.
Information ang. refuger hittar du på CAF,s hemsida. Även guidebyrån i Pralognan är nog en bra kanal.
Ett medlemskap CAF kan löna sej eftersom dom har rabatt på sina hyttor för medlemmar. Dom har även en bra försäkring.
Lycka till
 
Det räcker också med medlemsskap i en klätterklubb här hemma i Sverige. Det funkade för mig hela sommaren i franska alperna, rabatten är samma som för medlemmar i CAF.

/Johanna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.