Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hejsan. Finns det någon tumregel angående ramstorleken på racercykel, vissa har ju måtten i S,M osv. Är själv 174cm har en i storlek S, men den känns lite för liten.
Senast jag köpte cykel så mätte jag upp benlängden m.h.a. en bok, en vägg och en god vän. (Man mäter avståndet från grenen och ner till golvet.) Jag köpte sedan cykel via nätet, mha en tabell över ramstorlekar (specifik för den tillverkaren!) som jag tyvärr inte hittar nu. Det fungerade i alla fall finfint, trots att det naturligtvis är många fler mått som bör tas i beaktande för att vara helt säker. Men om man ska utgå från endast ett mått så är det benlängden.
På en lvgcykel är längden (övre ramrörets) ett viktigare mått än höjden.
Det finns ju inte så stora variationer i styrtappslängd.
Nästan lika viktiga mått som övre ramrörets längd är sittvinkeln (ger den praktiska längden) och styrhuvudets längd (bestämmer hur långt ned man kan få styret)
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer