Förvaringsväska/ficka för kikare

hejsan!
Känner någon till om det finns några passande fickor till ryggsäckar (typ Molle) för fullstora kikare? Helst med lite skydd i form av vaddering.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Storlek, volym och vikt innebär att kikare packas undan. Varför bär man då? Lagom liten och lätt är det nog dax att överväga. En fullgod dagsljuskikare behöver inte vare sig fylla eller väga särskilt mycket. Men som allt så kostar det.

Topplocket är en vettig plats om du har topplock på ryggsäcken. Kanske kan du sy dit ett fack ovanpå om inte nuvarande topplocksficka förslår.

En 8x20 eller 8x25 är en lämplig storlek på kikare för vandring tycker jag.

Thure

Håller med. Rigg på bröstet är överlägset. Går att knäppa i en ryggsäckssele också. Finns på svenska jaktbutiker också.

Jag har sytt en egen ty jag är snål.

Lite olika vad man ska ha kikaren till så passar en 10x42 mono bra ibland. Lätt att stoppa undan och funkar bra på lite längre avstånd med en vandringsstav som stöd.

Topplocket är en vettig plats om du har topplock på ryggsäcken. Kanske kan du sy dit ett fack ovanpå om inte nuvarande topplocksficka förslår.

En 8x20 eller 8x25 är en lämplig storlek på kikare för vandring tycker jag.

Thure
Som förvaringsplats kan topplocket vara bra, men om man snabbt vill få fram kikaren bör den vara framför kroppen. Kanske inte hängandes runt halsen och slänga fram och tillbaka.
Jag är i kikarköpartagen och funderar nu på vilken modell som kan passa för vandring.

Ska kikaren vara tillgänglig utan att packas upp ur något fixa så den kan fästas på en av axelremmarna och tillverka ett enkelt regnskydd för okularen. En bit regntätt tyg som fästs vid remfästena och viks över okularen. På vandring tycker jag kikaren sitter säkert och skyddad där. På resa till/från vandringen ligger den under topplocket.

Som förvaringsplats kan topplocket vara bra, men om man snabbt vill få fram kikaren bör den vara framför kroppen. Kanske inte hängandes runt halsen och slänga fram och tillbaka.
Jag är i kikarköpartagen och funderar nu på vilken modell som kan passa för vandring.
Utan att veta vad du har för kriterier för kikare på vandring kan jag säga att jag är väldigt nöjd med den jag fick av frun för ett par år sedan. En Kite Lynx HD 10x30 på 471gram (finns en 8x30 också). Allt beror ju på budget och hur viktig man tycker kikaren är på vandring. För mig är det definitivt värt vikten. Hade tidigare en på nästan kilot så det blev en halvering iaf... ;)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips