Ramryggsäck eller inte?

Jag planerar en resa till Nepal med vandring upp till Base Camp på Mt. Everset, och sedan resa runt i Asien och Nya Zeeland. Har kommit fram till att jag behöver ca 100 liter. Frågan är dock om jag behöver en ramsäck eller inte? Vad finns det för för-resp-nackdelar med en ramsäck.

Jag försöker t.ex. jämföra Haglöfs Victor 90100 och Haglöfs Grönland. Har dessutom tittat på Berghaus Atlas. Har någon något att säga om dessa säckar?

Tack för svar!

Ramryggsäck är svårstuvad

Bärmässigt är väl ramryggsäck att föredra vid de volymer du anger. ...Men!

* Ramryggsäckar är oerhört svårstuvade på bussar och tåg etc. Och flyger man (vilket jag antar att du ska göra...) så måste man i allmänhet checka in dem som specialbagage = längst bort i terminalen = ...hmmm kommer bort ganska lätt...

Behöver du verkligen släpa med dig alla prylar hela tiden? Annars kan det vara en ide att ha en stor packväska (typ TNF Base Camp Duffle) och en mindre säck på kanske 50-80 liter och lämna packväskan på lämpliga ställen.

Lite erfarenheter/funderingar på vägen / MVH Magnus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ingen ram

Tack Magnus för ditt svar! Det får nog bli en säck utan ram! Hade tänkt lämna så mycket som möjligt i Katmandu när vi skall upp mot Base Camp, så att ha en mindre säck just då är nog ingen dum idé! Däremot tror jag att jag kommer behöva den senare, och då är det nog smidigare att bara ha en stor ryggsäck. Detta kräver ju dock att ryggsäcken går att göra mindre vid behov, men det gör väl t.ex. Haglöfs Victor? MVH, Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips