Världens bästa vandringar?

Jag och tjejen planerar en jorden runt-resa där huvudmålet är att få göra några av världens bästa vandringar. Rutten går genom Asien - Oceanien - Sydamerika så det är i dessa områden vi vill hitta bra vandringar.

Korta eller långa, tuffa eller enkla vandringar spelar ingen roll, vi är öppna för det mesta. Vild, spektakulär natur med fantastiska upplevelser är målet. Vi har hyfsad erfarenhet och är i hyfsad form, dock vill vi undvika rutter som kräver mer än "vanlig" vandringsutrustning (t.ex. rep, isyxor, selar... ja ni förstår nog)

Vi kan tänka oss att tälta i det vilda såväl som att bo på guesthouse i genuina byar. Vi vill vandra utan att trängas med för många andra vandrare. Guide kan vara intressant om det är en guide som berättar om det man ser och som tar en till unika platser, så att man får ut något av att ha en guide... annars går vi hellre utan guide.

Några platser vi ska till (håller på att läsa om dem för att hitta bra rutter):
  • Nepal
  • Patagonien
  • Nya Zeeland

Vi har utrymme för ett par platser till... Några förslag?
-> Inkaleden har jag redan vandrat, så den behöver ni inte nämna :)
 
Några tips

Jag åkte jorden runt för några år sedan men inriktning just på att uppleva natur. I Nya Zeeland finns det såklart massor av möjligheter, men även i Australien, där Wilson Promontory var en stor vandringsupplevelse. Vi hann inte med Tasmanien men där skulle jag gärna vandra.

Sen har jag inför en ny jorden runt-resa planerat att vandra i norra Indien, alltså Himalaya, istället för i de mer välbesökta områdena i Nepal. Kan vara en tanke...

Välj gärna de mindre populära (inte så omskrivna) men ändå storslagna rutterna så slipper ni skräp och för mycket folk och får en finare upplevelse på köpet. I Nya Zeeland vandrade jag tex Kepler Track istället för Milford Track...

Sen finns ju tex Kilimanjaro i Tanzania och massor av natur i USA/Kanada och Sydamerika också!
 
Ja, vi har också känslan av att det finns minst lika fina alternativ till de mest kända lederna, där man får ut mer av vandringen just för att man slipper folkmassor, skräp osv... Indiska Himalya är intressant, ska läsa mer om det!
 
Jag åkte jorden runt för några år sedan men inriktning just på att uppleva natur. I Nya Zeeland finns det såklart massor av möjligheter, men även i Australien, där Wilson Promontory var en stor vandringsupplevelse. Vi hann inte med Tasmanien men där skulle jag gärna vandra.

Sen har jag inför en ny jorden runt-resa planerat att vandra i norra Indien, alltså Himalaya, istället för i de mer välbesökta områdena i Nepal. Kan vara en tanke...

Välj gärna de mindre populära (inte så omskrivna) men ändå storslagna rutterna så slipper ni skräp och för mycket folk och får en finare upplevelse på köpet. I Nya Zeeland vandrade jag tex Kepler Track istället för Milford Track...

Sen finns ju tex Kilimanjaro i Tanzania och massor av natur i USA/Kanada och Sydamerika också!

Nu har vi kommit lite längre i planeringen

Indiska Himalaya ska vi definitivt besöka. Har fastnat lite för "Kuari pass" (nära Nanda Devi) och "Kareri lake" + "Indrahar pass" (nära Dharamsala). Någon som varit där?

I Nepal ska vi göra en större vandring. Det blir troligtvis Annapurna. Everest verkar fint, men tråkigt att en ganska lång sträcka måste vandras fram och tillbaka samma väg.

Wilson Promontory låter intressant! Vi ska bara vara 3 veckor i Australien, men kommer landa i Melbourne och flyga ut från Sydney, så det passar perfekt.

Nya Zeeland har vi bokat "Milford Track". Även om den är super-populär släpper de bara in ett begränsat antal personer om dagen, så det borde inte vara så mycket trängsel eller skräp, hoppas vi. Ska försöka göra "Tongariro circuit" också. Sedan har vi 9 dagar kvar på sydön som är oplanderade. Får se vad vi hittar på där... Kanske Kepler :)

Slutligen blir det två månader i Patagonien, där det verkar finnas hur mycket som helst... Torres del Paine etc... men om någon har ett bra tips på nogon mindre känd pärla så tar jag tacksamt emot :)
 
Everestvandringen som rundtur

Om ni gärna vill till Everests fot men vill slippa gå en stor del av stigen två gånger så är mitt tips, att efter Everest Base Camp gå tillbaka till Dughla, vika av mot nordväst och gå till Gokyo över passet Cho La (Tsho La) och efter några dagar där (fina dagsturer) vidare västerut över passet Renjo La (Lhenjo La) till nästa dal och sedan till Namche. Gott om lodger även i sistnämnda dalen numera.
 
Tack för tipset Harry. Det låter som en mycket bra ide.
Vi hinner inte både Annapurna och Everest, men vet inte vilket omtåde vi ska välja...
Just nu lutar vi åt att gå Annapurna Circuit + Sanctuary (eventuellt med buss sträckan Jomsom-Tatopani om vi får ont om tid). Men Everest lockar givetvis också... Snacka om lyxproblem :)
 
I Nepal ska vi göra en större vandring. Det blir troligtvis Annapurna. Everest verkar fint, men tråkigt att en ganska lång sträcka måste vandras fram och tillbaka samma väg.

Man kan göra fantastiska vandringar i Everestregionen utan att gå på samma leder fram och tillbaka! Det är bara sista dagen (eller de två sista två dagarna, beroende hur snabb man är ner) Namche - Lukla som man får gå samma led som när man kom upp. Det finns en MASSA härliga "off the beaten track" leder i regionen men tyvärr (tur för mig ;) ) så går de allra flesta, samma Everest High Way fram och tillbaka. Smultronställena finns där - bara man letar!
 
Är ni i Nya Zeeland får ni inte missa Routebourn Track, framröstad till en av världens top 10 vandringsleder. Kombinera Kepler och Routeburn så får ni en minst lika rolig upplevelse som Milford.

W-circuit i Torres del Paine är given om ni ändå är i trakterna
 
Annapurna Circuit

Hej!

Har själv vandrat Annapurna-trekken i våras och rekommenderar den starkt. Ett tips är att gå trekken motsols, vilket vi gjorde. Man börjar då i Besisahar och går mot Jomsom, där man antingen kan flyga tillbaka för ca 400kr eller ta buss/jeep tillbaka till Pokhara. Självklart kan man också gå tillbaka, vilket vi gjorde då en generalstrejk stoppade all trafik i hela landet. Men jag skulle nog rekommendera att åka tillbaka sista biten, vandringen där är väldigt fin men man är lite mätt på det hela efter ca 14-20 dagar ute i spåret. :) Sen guide kan man verkligen ställa sig frågan om man behöver, vi körde utan och har man lite sunt förnuft och pratar med folk man möter så går det hur bra som helst!

Hoppas ni får det grymt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...