"raft" / flotte för lättare forsar

Nice! en riktig canyon raft'.. du måste ha stora forsar i närheten som orkar släpa på den där.. får jag fråga varför du inte använder en packraft med ISS tizip så du kan ha allt du behöver inuti raften och får en mer lättpackad båt för forsen?
 
Nice! en riktig canyon raft'.. du måste ha stora forsar i närheten som orkar släpa på den där.. får jag fråga varför du inte använder en packraft med ISS tizip så du kan ha allt du behöver inuti raften och får en mer lättpackad båt för forsen?
Sorry för sent svar, är inte inloggad här så ofta. Jag gillar den här farkosten, rymmer massor med packning, man kan ha med sig en kamrat, man sitter ”som en kung” i sitsen, den är ruskigt stabil - man kan stå upp och fiska, etc.

Och egentligen föredrar jag relativt lugna strömmar, klass ett o två och eventuellt någon ”trea” - är inte ute för att jaga adrenalin :)

/Rikard
 
Hej alla och tack för tipsen!

Jag är dock fortfarande mest sugen på någon form av "flotte" / "raft" för att kunna ha med sig mer prylar, kunna sträcka på sig ombord, sitta på kanten, stå upp och fiska, kanske ha någon kompis ombord, etc...

När det gäller vattendrag som jag tagit mig nedför gillar jag dels övre delen av Råneåälven, från Råneträsket och ned till Mourkaforsen exempelvis. Lämpligt för ca fem dagars färd, några forsar har jag inte vågat mig på men har kunnat fira flotten nedför mha rep och gått på stranden parallellt med flotten. Men Mourkaforsen är ganska våldsam så där har jag brutit uppströms den!

Även Görgeån som flyter ut i Luleåälven är trevlig, där får man dock jobba lite - dels vid den gamla fördämningen så får man bära/dra farkosten förbi själva dammen där det är ett rejält fall, lämpligen på höger sida när man kommer glidandes med strömmen. Sen har jag firat flotten förbi forsen nedströms dammen, men i övrigt har jag paddlat/rott den.

Sen längre ned är det en ruskigt våldsam fors som man får akta sig som tusan för(!). Det är svårt att skicka ned flotten i rep där då det är i princip omöjligt att ta sig fram längs ständerna i alla fall vid hög vattenföring, kan nog gå riktigt illa om man hamnar i den forsen(!) så jag har brutit där när jag kommit dit.

Som sagt, om det är någon som vet mer om dessa "Bark" gummibåtar lyssnar jag gärna på era erfarenheter!

Cheers!
/Rikard
Sea eagle 380x explorer hanterar fors bra, kan packas bra, är stabil och nog den mest robusta uppblåsbara kajaken i världen.
Men det är ingen 3000:- båt. Finns ingen 3000:- båt som kommer hålla i forsarna..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...