"raft" / flotte för lättare forsar

Kan varmt rekommendera ROBfin forsränningsbåtar. Kört två vecko-turer med mycket tung packning och är fascinerad över hållbarheten.
Intressant, tack för tipset!

Var köpte du den? Hittar inga återförsäljare i närheten av Sverige och ingen över som huvudtaget anger några priser...

/Rikard
 
Jag köpte till slut ifrån https://www.boatpark.cz/

Det blir ju lite krångligt då det inte finns några återförsäljare som har sidor på engelska, men jag mailade med dom och det löste sig fint med transport. Modellen vi köpte (Hobit 400) ligger kvar på ungefär samma prisklass som då (2018), betalade ca 15.000 inklusive transport. Fantastisk kvalité - känns som den tål precis vad som helst, och riktigt stabil även i forsar av större dignitet.

/Jon
 
Jag köpte till slut ifrån https://www.boatpark.cz/

Det blir ju lite krångligt då det inte finns några återförsäljare som har sidor på engelska, men jag mailade med dom och det löste sig fint med transport. Modellen vi köpte (Hobit 400) ligger kvar på ungefär samma prisklass som då (2018), betalade ca 15.000 inklusive transport. Fantastisk kvalité - känns som den tål precis vad som helst, och riktigt stabil även i forsar av större dignitet.

/Jon

Klart intressant, tack!!

Ser dock att det verkar inte finnas möjligheter till att ha åror på den men det kanske går att ordna med att limma fast ett antal "D-ringar" och sen fästa en lättmetallram med årtullar och en sittbräda på flotten. Är man ensam så är det svårt att paddla en dylik farkost :)

Tack igen för tipset!
/Rikard
 
Jahapp, det blev en ROBfin (en Hobit 350) som jag köpte direkt från tillverkaren i Tjeckien. Jag specialbeställde den i kamouflagemönstrat material, med sex extra kraftiga D-ringar för att fästa en aluminiumram med en sits och årtullar (ramen från NRS har jag beställt via ett svenskt företag men den har inte kommit än) samt utan fotfästena i botten (ska som jag nämnt tidigare ro ensammen istället för att vara flera som paddlar).

Flotten ger ett bra intryck, verkar vara ett tåligt material, bra ventiler, självlänsande, etc. Nu ska jag tillverka en trädurk till den mittersta sektionen där man dels kan stuva tyngre/hårda packning men också för att kunna stå upp enklare vid fiske, etc.

Snön ligger ju dock djup här uppe i Norrbotten fortfarande så det lär dröja innan man kan prova den...

/Rikard
IMG_7004.JPG
 
Hej alla och tack för tipsen!

Jag är dock fortfarande mest sugen på någon form av "flotte" / "raft" för att kunna ha med sig mer prylar, kunna sträcka på sig ombord, sitta på kanten, stå upp och fiska, kanske ha någon kompis ombord, etc...

När det gäller vattendrag som jag tagit mig nedför gillar jag dels övre delen av Råneåälven, från Råneträsket och ned till Mourkaforsen exempelvis. Lämpligt för ca fem dagars färd, några forsar har jag inte vågat mig på men har kunnat fira flotten nedför mha rep och gått på stranden parallellt med flotten. Men Mourkaforsen är ganska våldsam så där har jag brutit uppströms den!

Även Görgeån som flyter ut i Luleåälven är trevlig, där får man dock jobba lite - dels vid den gamla fördämningen så får man bära/dra farkosten förbi själva dammen där det är ett rejält fall, lämpligen på höger sida när man kommer glidandes med strömmen. Sen har jag firat flotten förbi forsen nedströms dammen, men i övrigt har jag paddlat/rott den.

Sen längre ned är det en ruskigt våldsam fors som man får akta sig som tusan för(!). Det är svårt att skicka ned flotten i rep där då det är i princip omöjligt att ta sig fram längs ständerna i alla fall vid hög vattenföring, kan nog gå riktigt illa om man hamnar i den forsen(!) så jag har brutit där när jag kommit dit.

Som sagt, om det är någon som vet mer om dessa "Bark" gummibåtar lyssnar jag gärna på era erfarenheter!

Cheers!
/Rikard
Hur löser man logistiken vid ett sånt äventyr?
 
Endera blir jag avsläppt och senare upplockad längre nedströms av någon eller så lastar jag av allt där jag ska börja färden och kör själv bil nedströms dit jag planerar att avsluta färden och sen cyklar tillbaka till startstället (har en liten hopfällbar cykel som ryms utan problem ombord - en av fördelarna med en sån här farkost jämfört med exempelvis en pack raft, man rymmer mycket prylar :)

Också en nackdel med den, man rymmer mycket prylar - blir mycket att släpa på om man stöter på en fors man inte törs ge sig på :)

/Rikard
 
Gratulerar till inköpet Rikard - mycket nöje!

Har tidigare löst logistiken med hjälp av fusk (läs helikopter), och kommer att göra så igen nu i sommar. Fungerar bra platsmässigt och öppnar upp för äventyr i väldigt otillgängliga områden. Nackdelen är ju såklart att det kostar en slant. Är helt enig i slutsatsen att mycket prylar innebär vissa utmaningar om man inte känner för att forcera allt vitvatten som kan tänkas dyka upp, för egen del är det dock helt och hållet värt besväret.

/Jon
 
2003 paddlade jag och några kompisar Tavvaätno och Lainioälven under 15 dygn. Då hyrde vi en stor gummiflotte från ett ställe i Vittangi och flög ut till Roávvejávri och avslutade sen lagom till laxfestivalen i Kangos. En av mina bästa turer alla kategorier. Riktigt bra harrfiske, inte minst i Tavvaätno men det blev också några grova öringar under turen.
 
2003 paddlade jag och några kompisar Tavvaätno och Lainioälven under 15 dygn. Då hyrde vi en stor gummiflotte från ett ställe i Vittangi och flög ut till Roávvejávri och avslutade sen lagom till laxfestivalen i Kangos. En av mina bästa turer alla kategorier. Riktigt bra harrfiske, inte minst i Tavvaätno men det blev också några grova öringar under turen.

Det lät intressant, hur pass kraftiga forsar var det längs sträckan? Håller mig helst till klass I och II själv...
/Rikard
 
Det lät intressant, hur pass kraftiga forsar var det längs sträckan? Håller mig helst till klass I och II själv...
/Rikard

Det finns en del klass III och IV. Med underlag från Kiruna långfärdspaddlare gjorde jag en sammanställning med bättre kartunderlag som jag, något förvånad, såg låg uppe här:


Vi behövde aldrig bära förbi, men rekade några forsar. Vi var ute precis efter midsommar och första veckan i juli och det var rätt lågt vatten, så jag kan tänka mig att förhållandena kan vara betydligt tuffare med högre vatten!

En sträcka som var fantastiskt fin var nedströms Lainio då älven rinner genom en ganska smal ravin med forsar och små vackra pooler med fina stränder. Där är det ju dock några lite större forsar som kan vara tuffa med högre vatten, det är ju dock möjligt att reka dom då man kommer rätt nära med bil.
 
En liten uppdatering på min gamla tråd, har haft mycket roligt med den här farkosten!

Den verkar hålla riktigt bra, rymmer det jag vill ha med mig utan problem och jag har även byggt en liten ”vagn” som jag kan spänna fast under den för att ta mig fram på land.

Har bland annat tagit mig fram ca 700 meter genom en gles skog/tallhed med vagnen - fungerar knappast om det inte är relativt platt. Har också släpat den efter mig med vagnen drygt två kilometer längs en grusväg - lite bökigt med det fungerar!

/Rikard

3E23A3C2-AD0F-4E1E-80D2-23EC672AEF5D.jpegBD6B39D6-4637-4AA8-B8B9-FF5FF8894464.jpeg1D5D5C25-85AF-40F4-9CC2-9554214B5601.jpeg
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...