Rätt däcktryck till hybridcykel

Vidhåller

att rullmotståndet minskar med högre ringtryck det står också så i den artikel och figurerna du länkar till och har med i ditt inlägg liksom i Sheldons lilla text jag länkade till.

Men med högt tryck så fortplantas vibrationer och deformationer från en "icke perfekt vägyta" till andra delar av systemet cykel cyklist vilket ger energiförluster. Så därmed kan rullmotståndet minska men totala motståndet öka.

Thure

Thure:
Du får naturligtvis vidhålla vad du vill.
Vare sig det är rätt eller fel och i överensstämmelse eller ej med verkligheten.

Men menar du verkligen att det enbart är de delar av ett däcks rullmotstånd som minskar med högre tryck (däckets deformation) som skall räknas som rullmotstånd?
Och inte den del av ett däcks rullmotstånd som kommer genom 'studsande' från onödigt högt däckstryck?

Det vore därför intressant att få veta din definition av rullmotstånd, åtminstone i det sammanhang som den här tråden handlar om.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
65 kg ryttare, 15 kg cykel skulle jag föreslå att titta på en lättare cykel till att börja med, det bör betyda vida mer än trycket i däcken.
Jo en cyclo cross eller liknande står på önskelistan men bara att inse att en sådan dröjer länge innan jag har råd med. 501:an är bara ett halvår gammal och köptes av försäkringspengarna efter att min monark gubbcykel blev stulen så jag är iaf i rätt rikting mot lite seriösare cykling än till och från affären. Jag är bara en glad amatör som försöker bättra på konditionen något.

Det blir på sin höjd nya lättare däck som är mer anpassade för min körstil. Men först och främst vill jag få bättre koll på däcktrycket. Kostar ju gratis att justera men om man inte vinner någon hastighet så kanske i alla fall bättre komfort.

Har kört lite tempo tidigare! Hade då smala/höga fälgar med 18-19mm däck å ca 10-11kg tryck!
Tror det funkade mkt bra på jämn å perfekt asfalt!
Men testade att köra min vanliga träningsrunda(med lite dålig/ojämn asfalt) med dom å det gick aldrig snabbare än när jag körde med mina vanliga hjul/däck 22-23mm å med ca 7-7,5kg tryck!
Bara mkt stötigare ;)

/Janne

Definitioner

är knepiga.

Min spontana definition av rullmotstånd är det som uppstår i däck och hjul inte i ram eventuella dämpare och cyklist.

Tänk dig t ex en cyklist som har en dålig teknik med stora pendelrörelser vilket minskar effektiviteten. Detta tycker jag inte bör räknas in i "rullmotstånd" men det har definitivt stor betydelse i praktiken.

Med den definition av Crr ("(coefficient of rolling resistance – actually, in this case the ("resistance to forward motion" proportional to velocity)") som artikelförfattaren har i testen du länkar till (http://www.slowtwitch.com/Tech/What_s_in_a_tube__1034.html) så är Crr allt som återstår när man räknat bort luftmotståndet.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips