Rätt byxor för fototurer/vandringar=

Rätt byxor för fototurer/vandringar?

Hej!

Mitt första inlägg på utsidan.se efter att under lång tid varit en passiv forumläsare. Jag har sökt och sökt här i forumet, men inte riktigt hittat rätt. Ursäkta därför om jag nu upprepar frågor som hundratals andra redan ställt.

Jag är ofta ute på fototurer i naturen, och mina kläder slits snabbt. Jag går i stort sett aldrig på stigar, utan hasar mig över stenar, skrapar mot kvistar och grenar och ställer i allmänhet kläderna på ganska "bra" prov. Jag är nu ute efter ett par byxor som tål väta och rejält slitage, helst med förstärkning på bak och knän. Byxorna bör funka på såväl sommar som vinter (då med underställ till förstås).

Jag har sneglat på Haglöfs Rugged Mountain, men har två frågor:

1. Är byxorna vindtäta? Står de emot väta någorlunda bra?
2. Impregnerar man sådana här byxor? I så fall med vad?

Tack på förhand!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret! Jag kanske söker efter en omöjlig kombination med såväl slitstyrka som vattenavvisning kanske. Nåväl, det här verkar vara en väldigt bra byxa i övrigt.

Då är frågan kring detta med impregnering. Kan man på något vis ändå göra en sådan här byxa så vattenavvisande som möjligt, utan att förstöra dess andra egenskaper?

Vattenavvisande och tjocka byxor är inte svårt att tillverka. Undvik gore-tex men det vet du väl redan?

Har läst fler recensioner av just Haglöfs Rugged Mountain nu och de verkar ju inte dumma alls. Men som sagt - kan man impregnera sådana här byxor, eller struntar man normalt i det?

GoreTex kanske man ska undvika ja? Upplys mig gärna!

Jag har ett par Klättermusen Megin som är skottsäkra till ovanför knäet, inte förstärkt bak. Tyvärr har de utgått, lyckades precis få tag på ett par dambyxor till sambon på KM:s fyndhörna (på hemsidan). De är membranbyxor med ventilation i sidan som funkar hyfsat. De är för varma på högsommar men 20 och neråt går bra för mig. Jag har ickemembranbrallor för när det är varmare än så.

Jag har konverterat tillbaka till icke-membran-kläder utom just de här KM byxorna. Det blir lätt tätt och varmt, speciellt på överkroppen. Benen funkar bättre för mig.

Vimur tycker jag ser jäkligt bra ut men de är i bomullspoplin. Förstärkta i bak och på knäna.

http://klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=SEK&id=162&modell=Herr&produktGrupp=Ekologisk bomull&produktKategori=Byxa

vimur_mossgreen.jpg

Fyndhörnan. Man måste vara riktigt snabb för herrstolekar i M-XL har jag märkt.
http://klattermusen.se/webshop/fyndlistan2/fyndlistan2.php?lang=SE&curr=SEK

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips