Räddningsfilt - bra eller dålig?

Ville veta hur domd är folieliknande räddningsfiltarna fungerar så googlade lite. Läste då detta:

Värt att observera: Lägger man en så kallad räddningsfilt i aluminium runt kroppen kommer den att leda bort värmen 9300 gånger snabbare än luft! Och eftersom strålningen ”omvandlas” av tyger och hindras av kondens på folien är de reflekterande egenskaperna tveksamma. Så strunta i folier och satsa på vettiga plagg istället. Med ett tätt ytterskikt och porösa mellanlager ”omvandlas” strålningen till värme som kan hållas kvar i kläderna nära kroppen.

http://www.alewalds.se/book/export/html/134

Så är dom bra alls? Eftersom dom till och med säljs på apotek borde det väl betyda att dom gör någon nytta och inte tvärt om?

Nu har inte jag tid och läsa det där men han verkar inte vara för smart iaf......SKall kolla senare så jag bokmarkade

Läste snabbt men fatta inte hur han resonera och användingsområdet för filten.

Tror den som skrivit det här är ung,dum och möjligtvis chef på säkerhetstjänsen där
korkade idioter samlas.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu kan jag sett fel, men på en bild i en artikel om en omkullkörande skidåkare här nyligen verkade det som räddningsfolket virat in killen i bubbelplast. Visst tar bubbelplast plats men det väger ju inget och isolerar säkert lika bra som en alu-filt.

Alu-filten är ju lufttät och om inte annat så stoppar den ju att kall luft blåser bort varmare luft nära kroppen. Det är av samma anledning som det blir varmare i ett hus när man byggt in det i byggställningar med plast utanpå.

Kan tänka mig att där rymdfilten fungerar bättre än en plastpåse är som reflektor för värmestrålning. Alltså för att reflektera bort solstrålning om det är varmt eller fokusera värmestrålning från eld om det är kallt. Jag har inte testat det sistnämda, men det borde kunna göra en rejäl skillnad. Annars är det inte ofta strålning är den viktigaste värmetransportmekanismen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips