Rädda Lekeberg

Hej,
Vet du att det planeras för en vindkraftspark uppe i södra Kilsbergen? Det är Stena Renewable som vill exploatera ett 1200 hektar stort område mellan Kronoberget och Gårdsjön. Karta: http://kartor.eniro.se/m/a1U4r. Det planeras för minst 20 st 4 MW vindkraftverk med navhöjd 185 meter. För oss i Örebro kommer De blånande bergens silhuett förändras för all framtid. Tycker man om tystnaden i lekebergsskogarna blir detta också ett minne blott.

Enligt Stenas miljökonsekvensbeskrivning erfordras 10.000 lastbilstransporter för att genomföra projektet. Detta i känslig skogsmiljö med mängder av myrar, sankmarker och skogstjärnar. Skogsvägar förstärks och breddas till 8 meter. Nya vägar anläggs. Därmed förvandlas området till ett rykande industriområde med än bredare skogsvägar och ständigt ljudande vindkraftverk. Området blir sig aldrig mer likt.

Innevånarna i Lekeberg skulle uppskatta ditt stöd. Antingen genom att du läser in dig på Lekeberg kommuns tematiska tillägg för vindkraft, och ger dina synpunkter till kommunen före den 31 augusti 2011. Här finns dokumentet: http://www.lekeberg.se/Boende-Miljo/Fyskisk-planering/Aktuella-projekt/Vindkraft/

Eller så kan du stödja nätverket Rädda-Lekeberg: http://www.radda-lekeberg.se. Besök sidan och läs om vad man protesterar mot. Skriv gärna i gästboken.

Skicka gärna vidare denna information till dina naturintresserade vänner och bekanta.

Tack!

Vänliga hälsningar
Mats Högman
 
Tråkigt, jag kommer att skriva på. Jag ser ingen hejd på vindkraftsexploatringen på landbacken. Klart ingen vill bygga till havs när man kan bygga billigt i ödemark i Sverige och med markägarna som är odelat positiva pga att de kommer på grön kvist. Usch.
 
Hej,
Vet du att det planeras för en vindkraftspark uppe i södra Kilsbergen? Det är Stena Renewable som vill exploatera ett 1200 hektar stort område mellan Kronoberget och Gårdsjön. Karta: http://kartor.eniro.se/m/a1U4r. Det planeras för minst 20 st 4 MW vindkraftverk med navhöjd 185 meter. För oss i Örebro kommer De blånande bergens silhuett förändras för all framtid. Tycker man om tystnaden i lekebergsskogarna blir detta också ett minne blott.

Enligt Stenas miljökonsekvensbeskrivning erfordras 10.000 lastbilstransporter för att genomföra projektet. Detta i känslig skogsmiljö med mängder av myrar, sankmarker och skogstjärnar. Skogsvägar förstärks och breddas till 8 meter. Nya vägar anläggs. Därmed förvandlas området till ett rykande industriområde med än bredare skogsvägar och ständigt ljudande vindkraftverk. Området blir sig aldrig mer likt.

Innevånarna i Lekeberg skulle uppskatta ditt stöd. Antingen genom att du läser in dig på Lekeberg kommuns tematiska tillägg för vindkraft, och ger dina synpunkter till kommunen före den 31 augusti 2011. Här finns dokumentet: http://www.lekeberg.se/Boende-Miljo/Fyskisk-planering/Aktuella-projekt/Vindkraft/

Eller så kan du stödja nätverket Rädda-Lekeberg: http://www.radda-lekeberg.se. Besök sidan och läs om vad man protesterar mot. Skriv gärna i gästboken.

Skicka gärna vidare denna information till dina naturintresserade vänner och bekanta.

Tack!

Vänliga hälsningar
Mats Högman
Jag skulle vilja veta lite mer exakt vilket område det är. På kartan jag fick upp hittade jag varken Kronoberget eller Gårdsjön.

HåkanF
 
Jag förstår din frustration, men tänk ett varv till. Det finns ca: 290 kommuner i Sverige de flesta har eller har haft dom problem du pratar om. Även vi i Hallands kommuner har haft diskussioner och protester ang. vindkraftsv.
Men det man som politiker blir arg på är "utsocknes" som lägger sig i kommunens framtid, folk som bara har åkt förbi eller läst någon "blänkare" i tidningen utan kunskap om kommunen samt skiter i kommunens framtid.
Vi i våran kommun lyssnar på kommunens invånare i första hand, vi vet också vad sommarstuge ägarna vill, dom är ju ändå återkommande. Men som kommunpolitiker läser man mycke, väldigt mycket.
Så samla istället Lekebergs kommuns invånare, det ger mest.
Finns det politiker som ogillar vindkrafts-byggen/bygget behöver dom stöd av sina väljare, ingen annan.

Lycka till
Glenn
 
Jag förstår din frustration, men tänk ett varv till. Det finns ca: 290 kommuner i Sverige de flesta har eller har haft dom problem du pratar om. Även vi i Hallands kommuner har haft diskussioner och protester ang. vindkraftsv.
Men det man som politiker blir arg på är "utsocknes" som lägger sig i kommunens framtid, folk som bara har åkt förbi eller läst någon "blänkare" i tidningen utan kunskap om kommunen samt skiter i kommunens framtid.
Vi i våran kommun lyssnar på kommunens invånare i första hand, vi vet också vad sommarstuge ägarna vill, dom är ju ändå återkommande. Men som kommunpolitiker läser man mycke, väldigt mycket.
Så samla istället Lekebergs kommuns invånare, det ger mest.
Finns det politiker som ogillar vindkrafts-byggen/bygget behöver dom stöd av sina väljare, ingen annan.

Lycka till
Glenn

Jag förstår ditt resonemang, men samtidigt inte. Att bygga vindkraft i Kilsbergen är en fråga för hela region Örebro. Vi kan naturligtvis se åt ett annat håll. Gå i en annan skog. Men jag hoppas att gemene man inte tänker så.
 
Hej Mats.
Jag satt själv som "fritidspolitiker" i Falkenberg när vi hade en liknande diskussion om ett jättefält
i Kattegatt. Vi politiker läste ett par hundra sidor, fiskars reprod. sälars tillgång på föda, faran för fåglar. Faran för fritidsbåtar/yrkestrafik. Samt att vi satt med ett annat ärende om vidkraft på land, där gällde det grodors reprod. andra fåglar och föda,mm. Jag menar att politikerna är pålästa, riktigt ordentligt, men vill du att politiker ska gå emot sin egen grupp/parti är det bara väljarna i kommunen som kan ge det stödet.

Man kan inte (nästan iaf) kräva av dom förtroende-valda att lyssna på andra.
Tänk själv vad du skulle göra om du var förtoendevald. Ska du som vald i en kommun göra som andra kommuners väljare vill.
Jag har sett "lätta" men även ett par "tunga" politiker falla, det är rigtigt grymt. Ingen försätter sej i den sittsen. Hellre lämnar man sin plats innan beslut tas.

Men är det så illa som du menar då blir det nog inget av.

Men för att avsluta där jag började. Efter år av käbblande om vindkraften i Kattegat slutade det
med en nedläggning av allt, för agresiv luft, kullagren håller inte. Stena var här också.

Så stöd era politiker, ni som bor där.

MVH Glenn
 
Sen får man väl betänka att vindkraft faktiskt är en av de mindre destruktiva sätten att utvinna energi. Jämfört med kol och olja, samt kärnkraft så är faktiskt sämre utsikkt något av ett i-landsproblem.

Så vitt jag ser det kan man antingen köpa att en del mark används för vindkraft, eller så bör man nog inte starta sin nya fina platt-tv (som generellt sett drar en hel del mer ström än din gamla tjock-tv gjorde).

Däremot anser jag att kommmunerna borde kräva/se till att skaffa sig/sina invånare delar i vindkraften, så det inte återigen blir som vattenkraften, dvs det ger arbeten i några år, sedan flyttar allt vad kontor och intäkter heter till Stockholm och kvar blir bara förstörda älvar...
 
Det är inte enbart utsikten från höga berg som räknas. Det går inte att beskriva känslan av att stå nedanför Kilsbergen och se upp mot dess blåa silhuett. Att man nu vill börja kröna bergen med gigantiska vindkraftverk är fruktansvärt tragiskt.

Hittade förresten en artikel om vindkraft inom stora Sjöfallets nationalpark. Ett sådant projekt skulle troligtvis orsaka ett ramaskri som aldrig skulle sluta ljuda:

http://www.avifauna.se/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=4756
 
Nåja, jag vill minnas att man för en del år sen byggde nåt slags kraftverk i trakten av Stora sjöfallet...

Heh, ja, med tanke på den tragiska rännil som återstår av stora sjöfallet vet jag ärligt talat inte om en bunt vindkraftverk skulle störa vyn så mycket mer... Skulle inte vara så trevligt om de smäller upp dem längst uppe på topparna, men så länge de ligger längs kanten på vattenmagasinet vet jag inte om det är stort att bråka om.

Sen kan jag väl personligen tycka att det vore vettigt att lägga en del av vindkraften söderut. Man förlorar trots allt en del kraft i transporten, så rimligen borde man behöva bygga färre verk om de hamnar i närheten av de som använder strömmen.

@mathog
Tja, smaken är som baken, men som utflyttad örebroare vet jag väl inte om jag tycker kilsbergen är *så* imponerande ;).
 
Senast ändrad:
Naturen är ju bland det finaste vi har så vad gör vi när vindkraften inte räcker till, reglering är ju inte en stark sida (de står stilla när det blåser för lite och för mycket och då måste man pytsa in vattenkraftel eller kärnkraft) så då får vi nog bygga ut de sista älvarna också. Och om man redan förstört "lite" så vad gör väl "lite till" för skada? Jag tycker att det var synd med olyckan i Japan för en som tror på kärnkraft och vill ha kvar fina landskap och fin fjällvärld. Jag vet att smaken är som baken men jag blir personligen förbannad när jag ser ett vindkraftverk medan mina syskon tycker precis tvärtom, att det känns modernt och snyggt.

Nuförtiden är de grymt höga och de stör oavsett storlek ut bilden av landskapet. Här är en tråd jag startade för ett tag sedan. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63449&highlight=vindkraft Får väl se om man får äta upp det om 10-20 år men just nu tycker jag lite att vi lånar marken och jorden av våra barn och vill undvika att exploatera allt för mycket. Vindkraft känns inte som en bra energikälla pga stora ingrepp i naturen och tveksamt tillskott.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.