Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln?

Jag och min 9 åriga son ska vandra Jämtlandstriangeln under v30, han är van vid friluftsliv och knegar på bra. Triangeln ska ta tre dagars vandring men frågan gäller hur man lägger upp buss förbindelsen till o från. Det går en buss från Duved till Storulvån 07,45 den 24/7 och en tillbaka till Duved 26/7 19.00, hinner vi med triangeln på denna tid utan att stressa? Hela poängen är ju att njuta och ha roligt. Om man inte hinner var slår man ihjäl dötid som dyker upp?
Hoppas på ett rätt kvickt svar då jag håller på o bokar tåg biljetter......
 
Nej troligen så behöver ni en extra dag. Bestig en mindre topp om ni får etid över. En 9 åring kanske går 9-14km per dag beroende på packning.
 
Minst en dag extra

Kul att du vill ge dig ut och vandra med barn. Mitt viktigaste råd är att inte ha för brått. Och du behöver absolut tänka att det kan bli skitväder även på sommaren. Och är det finväder finns det också behov att ta paus, kanske bada eller bara vila.

Även om ditt barn är van att vara ute så är det rätt tufft att bara gå, tre dagar i rad.Ska ni tälta eller sova inne och därmed "måste fram" varje kväll? Det är ju ganska avgörande.

Jag hade absolut haft (minst) fyra dagar på mig, Etappen Sylarna -Blåhammaren kan vara rätt seg även för en vuxen, särskilt om det är trist väder. Tror det är 19 km.
Med en vilodag vid Sylarna kan ni utforska t ex Tempeldalen. Och dötid finns aldrig i fjällen, det finns alltid en bäck eller nåt annat kul att utforska.

Lycka till!
Cecilia
 
Det mesta har redan sagts tidigare - jag har fjällvandrat med mina egna barn och då bl.a. gjort jämtlandstriangeln. Jag skulle inte försöka göra det på 3 dagar - om man går utan tält och måste sova på fjällstationerna.

Räkna med en dag extra, för vila.

Om det är svårt att få in en dag till i programmet skulle jag i stället - på 3 dagar - gå från storulvån till sylarna, sedan gå över enkälen - ulvåtjärn och tillbaka mot Storulvån.Och ha lite "luftigare program" kring sylarna - för att t.ex. göra en topptur (t.ex. på Herrklumpen) och/eller vila, beroende på hur stum man är i benen.

Runt Storulvån finns fö många bra aktiviteter för barn, för att slå ihjäl eventuell extratid - med klättervägg inomhus, plupp-spåret vid fjällstation, blomsterstigen upp på Getryggen, eller hälsa på deras fjällfår, som de brukar ha precis vid stationen?
 
Tack för mkt bra svar, det uppskattas!
Jag lägger trippen på 4dagar o en reserv dag om allt skulle strula. Kan ju ha värre saker än att behöva stanna en extra dag i fjällen menar jag;).
Nu ska jag beställa tåg biljetter och gå igenom utrustning med grabben, det här kommer han gilla stort!
Vi kommer btw tälta och vara oberoende av fjällstationerna.
 
Håller med, ha en dag som luft och är någon trött eller har ont...vila en dag på vägen. Om inte...ta dagen till att ta en topp eller något annat skoj.
 
Det är mycket fint att uppskatta, titta på och undersöka i fjällen inte minst för ett barn med allt nytt att lära. Ha tillräcklig tid för detta, och inte bara stressa och knata på. Uppmuntra till nyfikenhet och ha tid att exploatera turen och omgivingarna tillsammans, så kommer ni ha många fina turer tillsammans även när barnet blivit vuxet.
 
Ta det lungt

Jag var lite äldre (12?) när jag gick min fürsta vandring och min far hade valt ut just denna sträcka. Om jag kommer ihåg rätt så vände vi första gången i Blåhammaren och gick tillbaka. På något sätt kände jag nog mig osäker. Det var definitivt inte någon extrem trötthet.

Något år senare gjorde vi däremot hela triangeln och hade en dag extra i Sylarna. Dessvärre kom vi inte upp på toppen. Gåndet sitter mer i huvudet än i benen och för barn är den propportionenen större.


Ha en bra tur.
 
Boka ombokningsbara biljetter hem - om det ska tokregna sista dagen så kanske ni hellre skyndar er och åker hem en dag tidigare. Om någon stukar foten kanske ni åker hem ytterliggare en dag senare.
 
Återkoppling på tråden jag startade. Vi dvs jag och grabben på 9 år gick triangeln utan stress och vad vi tyckte i lagomtempo där grabben alltid bestämde tempo. Knappt tre dagar tog det och med det fick vi gott om tid över i Storulvån för en topptur på Getryggen och kolla på omgivningarna runt omkring.
Första dagen mellan Storulvån-Sylqarna som är 16km var vi bara uppe o tittade på Sylarstationen för att sen fortsätta och lägga tältet några km längre mot Blåhammaren, på så sätt minskade vi dom 19 kilometrarna rätt ordentligt då det är ganska kraftigt uppåt till en början.
Pga eldningsförbud fyllde jag termos på stationerna vilket funkade mkt bra för all matlagning, men övernattning skedde i tält.
Tack för goda råd och grabben är nu helt såld även på svenska fjäll, dagen efter hemkomst ville han ner och köpa kartor för att kunna planera nästa års tripp😁
 
Återkoppling på tråden jag startade. Vi dvs jag och grabben på 9 år gick triangeln utan stress och vad vi tyckte i lagomtempo där grabben alltid bestämde tempo. Knappt tre dagar tog det och med det fick vi gott om tid över i Storulvån för en topptur på Getryggen och kolla på omgivningarna runt omkring.
Första dagen mellan Storulvån-Sylqarna som är 16km var vi bara uppe o tittade på Sylarstationen för att sen fortsätta och lägga tältet några km längre mot Blåhammaren, på så sätt minskade vi dom 19 kilometrarna rätt ordentligt då det är ganska kraftigt uppåt till en början.
Pga eldningsförbud fyllde jag termos på stationerna vilket funkade mkt bra för all matlagning, men övernattning skedde i tält.
Tack för goda råd och grabben är nu helt såld även på svenska fjäll, dagen efter hemkomst ville han ner och köpa kartor för att kunna planera nästa års tripp😁

Underbart, grattis till er båda
 
Nästa år

Grattis till en fin tur och att killen tänt till på fjällen.
För jag föreslå en tur för nästa år i samma område så kan ni ju ta Ramundberger-Fältjägaren-Helags ToR. Med toppbestigning blir det 5 dagar stressfritt och, i mina ögon, mycket lättare vandring.
Ha det bra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Hur länge räcker gasol? Fjällvandring 36
Totoro Räcker sovsäcken? Fjällvandring 8
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
hur länge räcker gasolen? Fjällvandring 0
Hur länge räcker gasolen?? Fjällvandring 5
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.